ابزار نجاری، راهنمای خرید وسایل نجاری خانگی و دست دوم

ابزار نجاری

ابزار نجاری

ابزار نجاری، کارگاه نجاری و کار کردن بر روی چوب یکی از کاربردی ترین و دیرینه‌ترین هنرهای دستی است که از سالیان دور تا به امروز همراه ایرانیان بوده و هست.

در نقاط مختلف ایران این هنر با رویکردهای متفاوت و توسط هنرمندان مختلفی در این زمان دنبال شده و خروجی تلاش آن‌ها در قالب منبت کاری، خاتم کاری، معرق، خراطی، مشبک کاری، ریزه کاری، کنده کاری، شانه سازی، تخته کوبی، ارغوان بافی، قاب بندی، قطعه کاری و… به علاقمندان عرضه شده است.

پیشینه نجاری در ایران

تاریخ مصرف چوب در ایران چندان معلوم نیست ولی از درون گفته‌ها و نوشته‌‌‌های محققان، باستان‌شناسان و مورخان‌ می‌توان چنین برداشت کرد که کاربرد چوب از عصر حجر در ایران رواج داشته است. ایرانیان در حدود ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد، از چوب برای خانه‌سازی استفاده‌ کرده‌اند. در دوره مادها از چوب استفاده تزئینی و کاربردی شده است.

نقش یک لوح متعلق به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد که در شوش به دست آمده است، نشان می‌دهد که استفاده از چوب برای ساخت وسایلی نظیر نردبان در این دوره رواج داشته است. همچنین قطعه چوبی که در یکی از مقبره‌‌‌های متعلق به ۵۰۰۰ سال قبل در اطراف شهرستان فارسان به دست آمده و نوع آن توسط آزمایشگاه چوب‌شناسی دانشکده‌ی جنگلداری دانشگاه تهران، درختی همیشه سبز به نام «گلخونگ» تشخيص داده شده است، نمایانگر استفاده از چوب برای ساخت ابزارهای مختلف توسط ایرانیان در آن زمان و سابقه دیرینه بهره‌گیری از آن بوده است.

ابزار نجاری دستی

ابزار نجاری دستی به آن دسته از ابزار گفته می‌شود که قابلیت حمل داشته باشند و وجود این وسایل برای راه اندازی کارگاه نجاری ضروری محسوب می‌شود. ابزاری که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم وسایل اولیه برای شروع کار به عنوان نجار هستند. با این حال، باید در نظر داشت که صرف داشتن این ابزار برای کسانی مناسب است که هدف آن‌ها تولید انبوه نیست. وسایل مذکور به شرح ذیل هستند:

اره میزی، اره دیسکی، اره دستی، اره فلکه، اره مویی، رنده دستی، تنگ نجاری، دستگاه گندگی، میخکوب یا منگنه کوب دستی، پیچ بند، اور فرز، خر پا، پولیشر، سنگ رو میزی، باد پاش، ست فاق و زبانه، سنباده، متر، انواع خط کش و گونیا، مغار، چکش، زاویه سنج، رطوبت سنج و…

در ادامه به توضیح تفصیلی تعدادی از ابزار نجاری خواهیم پرداخت اما قبل از آن موضوعی با اهیمت‌تر برای شما…

هزینه راه اندازی کارگاه نجاری

با در نظر گرفتن تورم موجود و افزایش قیمت‌ تقریباً در تمامی حوزه‌ها برای راه اندازی کارگاه نجاری به سرمایه حدودی 100 میلیون تومان نیاز دارید.

با این میزان سرمایه‌گذاری شما قادر خواهید بود، مقدمات اولیه راه‌اندازی کارگاه شامل: تأمین محل کارگاه، خرید میزکارگاه، ابزار دستی، سیم‌کشی و… را انجام دهید و سپس با توجه به نیاز تولید و مقتضیات مورد نظر شما به خرید ابزار نجاری برقی اقدام کنید. تأمین مواد اولیه همچون انواع چوب، اتصالات، چسب و… را نیز به این لیست اضافه کنید.

اما، مهم‌ترین عامل پیش از راه اندازی کارگاه نجاری فراگیری مهارت و آموزش است. پس در اولین قدم باید یک دوره آموزش نجاری را طی کنید و سپس برای مدت معلومی در یک کارگاه نجاری به عنوان کارآموز مشغول به کار شوید. این کار علاوه بر تجربه اندوزی و بهره گیری از نظرات استادکاران، به شما امکان می‌دهد تا دید دقیق‌تری نسبت به حرفه نجاری پیدا کنید و بتوانید تفکرات یا ایده‌های خود را نسبت به شروع کار با محیط واقعی و شرایط حاکم بر آن محک بزنید.

ابزار نجاری و آشنایی از نمای نزدیک‌تر

کمپرسور هوا:

این دستگاه وظیفه تأمین باد و فشار هوای مورد نیاز در کارگاه را بر عهده می‌گیرد. برای خرید این دستگاه باید با نکات فنی، موارد استفاده و انواع آن آشنایی داشته باشید. کارگاه‌های نجاری به طور معمول از کمپرسورهای 100 تا 1000 لیتری استفاده می‌کنند. انتخاب حجم کمپرسور به حجم کار شما بستگی دارد. در نظر داشته باشید که حجم 50 تا 100 لیتری این دستگاه مناسب کارگاه‌های کوچک و یا استفاده خانگی هستند.

دریل:

پر کاربرد ترین ابزار موجود تقریباً در تمامی رشته‌ها دریل است که در مدل‌ها و برندهای مختلف در بازار وجود دارد. در حرفه نجاری از این ابزار برای سوراخ کاری چوب استفاده می‌شود اما اگر چنانچه خاصی از این ابزار را انتخاب کنید می‌توانید از آن برای مصارف پرداخت و سنباده کاری نیز بهره برید.

فارسی بر:

این ابزار هم یکی از پر کاربردترین و اصلی‌ترین ابزار نجاری مورد نیاز است که بیشترین کار در کارگاه نجاری با آن انجام می‌شود. وظیفه فارسی بر برش چوب در ابعاد و زوایی مختلف است. این ابزار هم از تنوع بالایی در بازار برخوردار است. در هنگام خرید این ابزار نجاری باید دو ویژگی بسیار مهم را در نظر بگیرید، یکی نشانگر لیزری برای برش دقیق و دیگری داشتن دستگاه جمع آوری گرد و خام هست. نکته مهم دیگر در اره فارسی بر داشتن گارد محافظ است، معمولاً اره‌های فارسی بر دارای قطعه محافظ هستند که برای امنیت استفاده کننده طراحی شده و این بخش اجازه می‌دهد که تیغه فقط در هنگام برش ظاهر شود.

ابزار نجاری فارسی بر
ابزار نجاری فارسی بر

اره میزی :

اره میزی دستگاهی است که با آن می‌توان ورق‌ها و پروفیل‌های چوبی را در عرض و ضخامت‌های مختلف برش زد. برش با اره میزی بسیار دقیق هست و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید اره میزی باید به حجم کار و بودجه کلی خود توجه داشته باشید.

ابزار نجاری اره میزی
ابزار نجاری اره میزی

اره دیسکی:

اره دیسکی یا اره گردبر ابزار برقی است که دارای تیغه متصل به موتور بوده و برای انجام برش‌های طولی، عرضی و یکنواخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از ابزارهای اصلی نجاری محسوب نمی‌شود اما می‌توان با استفاده از آن برش‌های طولی در زوایای مختلف روی چوب ایجاد کرد.

منگنه کوب و میخکوب بادی:

میخکوب بادی ابزاری بسیار کارآمد و کاربردی است. از این ابزار برای اتصال دو قطعه به یکدیگر استفاده می‌شود. با این ابزار نجاری سرعت اتصال تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد. اگر از چسب چوب در کنار میخ استفاده کنید، اتصال چندین برابر قوی می‌شود.

منگنه کوب از نظر ظاهری بسیار شبیه به میخکوب هست. با استفاده از این دستگاه می‌توان سوزن‌های منگنه را با فشار هوا به سمت چوب شلیک کرد. به عنوان یک نجار نباید قابلیت‌ها و امکانات منگنه کوب بادی را نادیده بگیرید.

رنده برقی و دستی

با استفاده از این ابزار که در دو مدل دستی و برقی وجود دارد، می‌توان سطح ناهموار چوب را به سطحی صاف و یکنواخت تبدیل کرد. اگر قصد دارید که در زمینه تولید و ساخت انواع محصولات چوبی فعالیت کنید، رنده برقی یا دستی عصای دست و یکی از مهم‌ترین ابزار مورد نیاز شما خواهد بود.

با توجه به وجود ابزارهایی مثل رنده میزی و گندگی استفاده از رنده دستی کمتر شده است اما همچنان می‌توان از آن به‌عنوان یک دستگاه مفید استفاده کرد.

ابزار و وسایل نجاری خانگی

راه اندازی کارگاه نجاری در خانه علاقمندان بسیاری پیدا کرده است. به ویژه پس از شیوع پاندمی ویروس کرونا و صرف وقت بیشتر افراد در خانه، متقاضیان راه اندازی کارگاه خانگی افزایش پیدا کرده‌اند. این کار همچون دیگر فعالیت‌ها چالش‌های مخصوص به خود را دارد.

اگر قصد راه اندازی کارگاه در فضای خانه‌ای ویلایی دارید، فروشگاه پی بام گزینه‌های مختلفی در حوزه نجاری به شما ارائه می‌دهد. با این حال، باید در نظر داشته باشید که صدای کار شما می‌تواند برای همسایگان آزار دهنده باشد.

برای راه اندازی چنین کارگاهی به دستگاه‌های کوچکی همچون: اره فلکه میزی، رنده یا گندگی میزی، اره میزی کوچک، منگنه کوب، دریل و لوازم محافظتی به عنوان وسایل نجاری خانگی نیاز دارید. این دستگاه‌ها اندازه و کارآیی مناسبی برای کار خانگی دارند و فشاری به برق مسکونی نمی‌آورند و به راحتی با آن کار می‌کنند.

اما اگر قصد راه اندازی کارگاه نجاری در فضای آپارتمانی را دارید باید سراغ رشته‌های کم سر و صدای نجاری بروید. شما می‌توانید یکی از اتاق‌های آپارتمان را به کار با چوب اختصاص دهید. اگر کار در فضای پارکینگ ساختمان مشکلی ندارد، این فضا مطلوب‌تر هست. رشته‌هایی مانند: معرق کاری، منبت، خاتم کاری، ساخت ماکت و… برای کار در فضای آپارتمانی مناسب تر هستند.

ابزار نجاری دست دوم

با توجه به شرایط اقتصادی موجود و سونامی قیمت‌ها، بسیاری افراد به خرید ابزار نجاری دست دوم روی آورده‌اند. خریداری که با مشکل تأمین بودجه یا محدودیت در صرف آن روبه‌رو باشد، علی رغم میل باطنی خود باید به خرید ابزار دست دوم روی آورد. بدون شک خرید ابزار نجاری دست دوم چالش‌های فراوانی برای خریدار به دنبال دارد. از این رو حتماً باید موارد احتیاطی که به آن اشاره می‌کنیم را در نظر داشته باشید.

اولین و مهم‌ترین مسأله بررسی فنی و خرید حضوری دستگاه است. خرید ابزار دست دوم به صورت اینترنتی ریسک زیادی دارد. از آنجا که ابزار نجاری دقت بسیار بالایی دارند به طور معمول زمانی به فروش می‌رسند که کارآیی و دقت لازم را ندارند. تمامی این محصولات برقی هستند و یک ایراد کوچک در این دستگاه ها می تواند دقت آن‌ها را مختل نمایند. بنابراین مدت زمان کارکرد دستگاه و زمینه کاری فروشنده  مهم‌ترین مواردی است که باید در زمان خرید به آن توجه کنید.

دیگر نکته مهم، بررسی شکل ظاهری دستگاه است. هر گونه رنگ پریدگی، وجود ضربه بر قسمت‌های مختلف، ترک، شکستگی، نشت روغن، بوی سوختگی و… می‌تواند نشانه‌های هشدار دهنده برای شما باشد. ضمناً دستگاه‌های برقی را حتماً روشن کنید و  اگر تجربه ندارید حتماً از یک استادکار بخواهید در زمان بررسی و تحویل دستگاه شما را همراهی کنند.

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

ابزار ارزان، راهنمای خرید وسایل و محصولات ضروری

خواندن مطلب بعدی ←

ابزارهای نوین و تاثیر آنها بر صنعت ساختمان و دنیای معماری

یک مورد نظر

  • سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.
    من هم می خوام چند تا محصول خوب دیگه معرفی کنم:

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.