اره زنجیری برقی یا اره زنجیری بنزینی، بررسی یک ابزار پر سر و صدا

اره زنجیری

اره زنجیری برقی یا اره بنزینی

اره برقی یا به بیان تخصصی اره زنجیری یکی از پر طرفدار ترین ابزارهای باغبانی است. این ابزار پر سر و صدا که نقش قابل توجهی در آثار سینمایی هم دارد و در ادامه به آن می‌پردازیم، نوعی اره قابل حمل مکانیکی است که در دو مدل اره بنزینی و اره زنجیری برقی وجود دارد.

اره برقی در سینما

اره زنجیری معروف‌ترین ابزار برقی در سینما است. به واسطه شکل و شمایل و صدای غرش خوفناک آن دستمایه بسیاری از فیلم‌ها قرار گرفته است. قاتلان سریالی یا شخصیت‌های روانپریش فیلم‌های ژانر وحشت از این ابزار برای شکار سوژه‌های خود استفاده کرده‌اند. شاید معروف‌ترین فیلم در این ژانر صورت چرمی محصول سال 2017 باشد که اره زنجیری نقش اصلی این فیلم است! مجموعه فیلم اره برقی تگزاس از سال 1974 تا 1995 با بازی متیو مک‌کاناهی از دیگر آثار سینمایی است که اره زنجیری در ساخت آن نقش بسزایی دارد. این مجموعه فیلم بخشی از مهم‌ترین جنایت‌ ایالات متحده را به تصویر کشیده است.

اره برقی مخملی و مجموعه فیلم اره از دیگر آثار سینمایی ژانر وحشت است که اره زنجیری در آن نقش قابل توجهی دارد.

اره برقی
اره برقی در سینما

تاریخچه اره زنجیری

مشابه ابزاری که امروز در اختیار ما است برای اولین بار در اواخر قرن هجدهم میلادی توسط دو پزشک اسکاتلندی به نام‌های جان آیتکن(John Aitken)  و جیمز جفری (James Jeffray) برای استفاده در جراحی لگن و خارج کردن استخوان از بدن بیماران برای بریدن استخوان ساخته شد. این نوآوری توانست تغییرات بسیار زیادی در دنیای ابزار آلات ایجاد کند. صد سال پس از این رویداد یعنی در سال 1930 یک ارتوپد آلمانی به نام برنارد حین (Bernard Heine) اره زنجیری ساخت که مشابه دستگاه امروزی هست. این ابزار در آن زمان Osteotome نام داشت و دارای زنجیری متشکل از برنده‌های کوچک و ریز متصل به یکدیگر بود. زنجیر این دستگاه توسط یک اهرم دستی متصل به چرخ دنده، بر محور تیغه چرخانده می‌شد. این دستگاه هم برای برش استخوان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در همین سال‌ها برای اولین بار اره زنجیری‌هایی که با نیروی برق و از طریق بنزین کار می‌کردند، به بازار ایالات متحده وارد شد.

اختراع این وسیله کمک شایانی به قطع درختان و نابودی جنگل‌ها در سراسر جهان کرد. اگر چه، نمی‌توان و نباید تمام تقصیرها را به گردن ابزار انداخت بلکه این بشر است که با وسیله اختراعی خودش دست به نابودی محل زندگی خود زد. اره زنجیری در حوادث مختلف برای نجات جان افراد، باز کردن مسیر‌های بسته شده با درختان سقوط کرده، هرس درختان، بهره برداری پایدار از جنگل‌ها و پوشش گیاهی، جلوگیری از انتشار و گستردگی آتش سوزی و حتی برای ساخت مجسمه‌های چوبی یا یخی و بسیاری موارد دیگر کارکرد موثری دارد.

اره بنزینی
شخصی در حال بریدن درخت اکالیپتوس با استفاده از اره موتوری

اره زنجیری بنزینی

اره زنجیری بنزینی متداول‌ترین نوع این دستگاه است. این ابزار از دستان افراد حرفه‌ای تا کسانی که به ندرت از این وسیله استفاده می‌کنند دیده می‌شود.

اره بنزینی یک موتور دو زمانه با بنزینی دارد که به کمک ‌ترکیب سوخت و روغن موجود روان کاری می‌شود. موتور‌های بنزینی به طور معمول قدرتمند‌ترین نوع اره زنجیری‌ها هستند و در نتیجه سرعت بیشتری از سایرمدل‌ها دارند. با این حال، وزن سنگین تری دارند و لرزش و صدا بیشتری تولید می‌کنند. همچنین به سرویس و نگهداری بیشتری هم نیاز دارند.

این نوع اره برای افرادی که به طور مداوم و به عنوان یک ابزار حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند یا در محیط‌های با مساحت بالا و یا فضاهایی مثل جنگل که دسترسی به منابع انرژی به راحتی امکان پذیر نیست، انتخاب مناسبی است. طبیعتاً هر چه حجم موتور بالاتر باشد موتور قوی‌تر است و دستگاه نیز قیمت بالاتری دارد.

اره زنجیری برقی

اره زنجیری برقی از مدل‌های بنزینی کوچک‌تر است. به یک موتور برقی مجهز است که با یک سیم به منبع برق متصل می‌شود بنابراین احتیاجی به سوخت و منبع سوخت (باک بنزین) ندارد. قیمت این دستگاه نسبت به مدل‌هاش مشابه ارزان‌تر هست و دود و صدای کمتری تولید می‌کند. به نوعی انتخاب بهتری برای افراد تازه کار و کسانی است که از این وسیله برای خانه یا کارگاه خود استفاده می‌کنند. به علت وجود سیم و وابستگی به منبع قدرت، محدوده حرکتی پایین تری دارند و نمی‌توان به راحتی و در هر موقعیتی از آن‌ استفاده کرد.

موتور الکتریکی موجود در این نوع ابزار قدرت کمتری در مقایسه با مدل بنزینی دارد. از این رو، برای کارهای محدود‌تری که به قدرت زیاد احتیاجی نیست استفاده می‌شوند. در دستگاه‌های سیمی قدرت دستگاه با آمپر یا توان آن مشخص می‌شود.

شیوه شروع به کار دستگاه

برای روشن کردن اره زنجیری بنزینی ترمز زنجیر را بردارید، کلید احتراق را بزنید، ساسات را بیرون بکشید (برای موتور سرد) و آن را روی حالت fast idle (عملکرد تسریع گرم شدن موتور) قفل کنید. اره را روی زمین بگذارید، پنجه‌ پای راست خود را درون حلقه‌ی دستگیره‌ پشتی قرار داده و دسته جلویی را با بازوی چپ بگیرید. دسته‌ استارتر را بکشید تا موتور روشن شود. ساسات را فشار دهید و fast idle را خاموش کنید. سپس، ترمز زنجیر را به سمت دسته‌ جلویی بکشید تا ترمز زنجیر آزاد شود و بتواند عملیات برش را انجام دهد. فقط زمانی اقدام به برش کنید که پاهایتان به عرض شانه باز باشد و در موقعیت راحت و کاملاً متعادلی قرار دارید. در یک طرف اره قرار بگیرید، نه مستقیماً پشت آن. هنگام انجام برش نیروهای مختلفی را حس خواهید کرد.

اره زنجیری توسن مدل 5540CS
اجزا و قطعات اره زنجیری

تفاوت اره زنجیری برقی و اره بنزینی

در این قسمت تفاوت‌های عمده موجود میان اره زنجیری برقی و اره بنزینی را بر می‌شماریم. عمده تفاوت‌های موجود میان این دو مدل دستگاه در نوع مصرف یا هدف کار، مدل کارکرد و کاربرد، نوع قدرت، قیمت گذاری و مدل‌های حرفه‌ای با نیمه حرفه‌ای است.

همان طور که اشاره کردیم، اره زنجیری برقی دسترسی پایین‌تری دارد و برای کارکرد به وجود منبع انرژی وابسته است. این در حالی است که مدل بنزینی صرفاً پس از پر شدن باک دستگاه قابل استفاده هست. از سوی دیگر، کارکرد این دو اره با هم متفاوت بوده و چنانچه قصد هرس درختان، ساخت مجسمه و… دارید، مدل برقی برای شما مطلوب‌تر است. همچنین در نوع قدرت دستگاه، توان اره بنزینی بسیار بالاتر از اره برقی است و نمی‌توان از آن برای قطع درختان تنومند استفاده کرد. ( قطع درختان تنومند و قدیمی در باغ‌های بزرگ و جنگل‌ها کار بسیار اشتباه و مخربی است. این مسئله در دراز مدت سبب از بین رفتن زندگی و بر هم خوردن چرخه طبیعت می‌شود)

در مسئله قیمت گذاری نیز، هزینه خرید دستگاه بنزینی بالاتر از اره برقی است بنابراین اگر در فکر خرید ابزار ارزان قیمت هستید، بهتر است اره زنجیری برقی خریداری کنید.

ایمنی کار با اره زنجیری

استفاده از اره زنجیری به تجربه و تخصص نیاز دارد. اره زنجیری شبیه به هیچکدام از دیگر ابزارها نیست. تفاوت بین اره های زنجیری در میزان خطری هست که ممکن است با استفاده نامناسب از آن شما را تهدید کند. در هنگام کار با ابزار همیشه خطر آسیب دیدگی وجود دارد اما با پیروی از چند توصیه ساده میتوان تا حد زیادی آن را کاهش داد.

سالانه بیش از صد هزار آسیب دیدگی در هنگام کار با اره زنجیری به وقوع می‌پیوندد. با توجه به قدرت بالای این ابزار، باید علاوه بر دانش و آگاهی تجربه و تمرین بسیار برای کار ایمن با اره زنجیری داشته باشید. علاوه بر انتخاب دقیق اره زنجیری مناسب بر اساس کاربرد و عملکرد، باید به ویژگی‌های ایمنی به کار رفته در آن نیز توجه کرد. در نظر داشته باشید که سلامت و امنیت شما از هر چیز دیگری ارزشمند تر است.

تجهیزات ایمنی برای کار با اره زنجیری حیاتی و ضروری هستند. برای کار با این دستگاه شما باید محصولات ایمنی شامل لباس مناسب، کفش کار، عینک محافظ، کلاه ایمنی، گوشی محافظ و دستکش را تهیه کنید.

مقاله ای که باید بخوانید: ایمنی، احتیاط و مراقبت در کار با ابزار

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

هوش مصنوعی، آینده زندگی و مشاغل در دنیای هوشمند

خواندن مطلب بعدی ←

رونیکس یا توسن؛ مقایسه ابزار رونیکس با ابزار توسن + اینفوگرافی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.