بوش افسانه‌ای واقعی؛ شاگرد ادیسون و پدر اختراع، نوآوری و خلاقیت

برند بوش

برند بوش

یکی از نام ‌آشنا ترین برند ها در ساخت و طراحی ابزار آلات، لوازم خانگی و… بدون شک ابزار بوش است. دوست مورد اعتماد بسیاری از ایرانیان که کیفیت و دوام محصولات این شرکت عوامل ماندگاری این رابطه طولانی هستند.

این شرکت پیشگام فناوری و یکی از قطب‌های صنعت آلمان هست. در طول سال‌های فعالیت خود بازار شمع خودرو، انژکتور و قطعات ترمز را در اختیار گرفته است. همچنین در دیگر حوزه‌ها همچون لوازم خانگی، کارگاهی، فناوری صنعتی، خودرو، انرژی، ساخت و ساز و امور خیریه بسیار فعال و یکی از بازیگران اصلی آن است.

رابرت بوش

رابرت بوش در 23 سپتامبر 1861 در شهر لانگناو آلمان، روستای آلبک در جنوب این کشور چشم به جهان گشود. بوش یازدهمین فرزند خانواده چهارده نفره بود و والدینی کشاورز داشت. پدرش در زمان خود از معدود افراد تحصیلکرده آن منطقه بود و توجه زیادی به فرزندان خود داشت.

تلاش مداوم و پشتکار رابرت بوش 25 ساله در سال 1886 به بار نشست. او در این سال توانست شرکت بوش را در شهر اشتوتگارت تاسیس و پایه گذاری کند. در زمان نسبتاً کوتاهی کارگاه مهندسی کوچک او با تولید ماشین آلات سبک و مهندسی برق فعالیت خود را آغاز کرد. سپس در زمینه تعمیر دستگاه‌های تلفن، لوازم برقی، دستگاه‌های ماشین تحریر و ماشین آلات دیگر فعال شد. پنج سال بعد یعنی در سال 1891 تعداد کارکنان کارگاه بوش به 15 نفر رسید و در همان سال تمام سرمایه رابرت بوش به پایان رسید. او با دریافت وام و قرض پول از مادرش توانست موقتاً شرکت را نجات دهد اما در سال 1892 دوباره به مرز ورشکستگی رسید.

خوش بینی، تشنگی بوش به علم و دانش و برنامه ریزی دقیق و حساب شده سبب امتداد فعالیت‌ کارگاهش شد. کار کردن نزد ادیسون و برگمن به عنوان مکانیک در آمریکا به او ایده‌های ارزشمندی داده بود. با چنین ایده‌هایی او تصمیم گرفت فناوری‌های جدید برقی را به اروپا وارد کند و از اینجا به بعد آینده خود را در مهندسی برق دید.

بوش
رابرت-بوش

اختراعات و شهرت روز افزون جهانی

ساخت دستگاه‌ احتراق مغناطیسی مهم‌ترین پروژه بوش بود. موفقیت در این پروژه شرکت را به شهرتی جهانی رساند. در سال 1898، رابرت بوش به‌همراه فردریک سیمز، شعبه‌ای از شرکت خود را در لندن تأسیس کرد که قدم اولیه برای ورودی جدی به بازارهای دیگر اروپایی بود. فروش در سطح اروپا رونق گرفت و پس از آن دومین نمایندگی شرکت در فرانسه بازگشایی شد. بازار بزرگ برای بوش فراهم شد و فعالیت این غول آلمانی گسترش یافت.

کارخانه آلمانی در سال 1902 شمع ماشین را اختراع کرد. یک سال بعد، شروع مسابقات اتومبیل رانی سبب رقابت میان خودرو سازان و تولیدکنندگان قطعات خودرو شد. در همان سال سیستم شمع و جرقه خودرو قهرمان مسابقات ایرلند محصول شرکت بوش بود. پس از این اتفاق بوش سیستم‌های احتراق و شمع خودرو را در آمریکا تبلیغ نمود و در سال 1912 اولین کارخانه خود را در آمریکا احداث کرد. در سال 1913 بوش اولین تولید کننده ماشین‌های با سیستم برقی بود.

در میانه دوم دهه 1900، دفاتر فروش شرکت به ترتیب در کشورهای آفریقای جنوبی، استرالیا، آرژانتین، چین و ژاپن تاسیس شدند. در سال ۱۹۱۳، کسب‌وکار شرکت در خارج از آلمان، ۸۸ درصد از درآمد را به خود اختصاص داده بود. سیستم روشنایی و استارتر، محصولات مهمی بودند که در سال‌های ۱۹۱۳ و ۱۹۱۴ عرضه شدند. سیستم روشنایی شامل چراغ‌های بالای خودرو، ژنراتور، رگولاتور و باتری بود تا روشنایی مناسبی را برای خودروها تأمین کند.

در 1928 این شرکت آلمانی بار دیگر توجه جهانیان را با اختراع ابزار جدیدی به خود معطوف کرد. ماشین مو زنی پیشگام و سرچشمه ساخت دیگر ابزارها مانند دریل‌ها، فرز‌ها و پیچ‌گوشتی‌های برقی و شارژی بود. این ماشین آغازی برای تولید ابزار‌‌هایی بود که موتور از آن جدا نبود و موتوری یک پارچه در قالب خود محصول داشتند.

آتش جنگ جهانی

با افزایش تنش میان کشورهای اروپایی و شعله ور شدن جنگ و درگیری در سال 1914، همه بازارهای خارجی بوش تعطیل شدند. تحقیق و توسعه متوقف شد و تولیدات بوش در آلمان به ساخت اسلحه اختصاص یافت. در آن زمان بوش به جای شمع خودرو، مشغول به تولید چاشنی‌های انفجاری نارنجک شد. نیمی از نیروی انسانی مشغول در شرکت به خدمات نظامی و میدان جنگ فراخوانده شدند. زنان، در کارخانه‌ها مشغول به کار شدند.

برای کمک به شرایط دشوار جنگ، زیر ساخت‌های تولیدی بوش به کار گرفته شده بودند. بخش‌هایی از کارخانه به بیمارستان و محل نگهداری آسیب دیدگان جنگی اختصاص یافتند.

پس از جنگ فعالیت‌هایی که متوقف شده بودند، دوباره از سر گرفته شد. بازگشت به بازارهای جهانی به‌خاطر ظهور رقبای جدید، دشواری زیادی به همراه داشت. در آن دوران تمرکز شرکت بر مهارت اصلی آن یعنی خلاقیت و نوآوری معطوف شد. نیاز به امنیت یکی از خواسته‌های جدید جمعیت در حال رشد جهان بود که حالا ماشین‌آلات و ابزار بیشتری در اختیار داشت. تا سال ۱۹۲۶، تحقیق و توسعه برای ارائه‌ی محصولاتی در جهت نیازهای جدید ادامه داشت و مواردی همچون چراغ موتورسیکلت و دوچرخه، بوق، شیشه‌ پاک‌کن و شمع متصل به باتری به مجموعه‌ی محصولات شرکت اضافه شدند.

پس از چند دهه فعالیت، بوش به کیفیت و تولید سریع و ارزان مشهور شده بود. یکی از دلایل رسیدن به چنان شهرتی، خط تولید پیشرفته‌ی شرکت آلمانی بود که از سال ۱۹۲۵، به‌مرور در کارخانه‌های متعدد پیاده‌سازی شد. خط تولید پیشرفته، زمان تولید شمع خودرو را از ۵۰ روز به ۵ روز رساند.

جنگ جهانی اول ابزار
جنگ-جهانی-اول

ورود به عصر جدید با موسیقی جاده‌ای

در سال 1927، غول آلمانی پدیده‌ای تازه و بسیار پر کاربرد را به جهانیان معرفی کرد. دستگاهی که در جهان امروز نیز کاربرد دارد. پمپ انژکتوری دیزلی کارت نوآورانه بوش به نیاز روز افزون موتورهای دیزلی در بازار بود.

در سال 1932، مهندسان این شرکت با همکاری شرکت Blaupunkt  نخستین رادیو داخل خودرو را تولید کردند. عرضه‌ این محصول در آن سال به ‌معنای ورود موسیقی به جاده‌های سراسر جهان بود.

بوش در سال 1932 و پس از موفقیت طرح موتورهای یک پارچه اولین دریل برقی خود را روانه بازار کرد. این شرکت در سال 1933 با تولید یخچال به دنیای جدیدی وارد شد. راه اندازی خط تولید وسایل خانگی عصر جدیدی برای صنعت آلمان رقم زد. افزایش درآمد سرانه این کشور سبب محبوبیت او در میان هموطنان خود شد و توجه مقامات این کشور نیز به فعالیت‌های شرکت وی معطوف شده بود. از این رو، در سال 1936 بیمارستان رابرت بوش تاسیس شد و عملاً این شرکت به عنوان یک سازمان خیریه نیز شناسایی شد. پس از این رویداد، به مرور و تا امروز 92 درصد از سود حاصل از فعالیت‌های بوش صرف امور خیریه و منافع عمومی می‌شود.

در سال 1946، اولین اره عمود بر این برند به بازار آمد و صنعت ابزار آلات به وسیله فعالیت این گروه صنعتی در حال تحول بود. در سال 1952 لوازم خانگی و آشپزخانه، صنعتی و نیمه صنعتی، محصولات ایمنی و راحتی کاربر بوش به بازار عرضه شد و این اقدامات اساس اختراعات، نوآوری‌ها و ساختن دنیای آینده شد.

پایان زندگی اما ادامه حیات بوش

با آغاز یکی از خونبار ترین درگیری‌های جهان، جنگ جهانی دوم، فعالیت‌های کارخانه بار دیگر به سمت اهداف نظامی رفت. به سبب نیاز ارتش آلمان به ماشین آلات و خودرو انتظار می‌رفت که صنایع آلمان تماماً برای این هدف فعالیت کنند. با این حال، رابرت بوش مخالف فعالیت‌ها و تمایلات نازی‌ها بود. تیم مدیریت کارخانه و مشاور او، کارل فریدریش گوردلر برنامه‌هایی برای استخدام و حمایت مالی از یهودیان اجرا کردند. این موضوع مخالفت علنی مستقیم با افکار و سیاست‌های فاشیسم و رژیم نازی بود.

همکاری اجباری این شرکت با نیروهای نظامی نازی، آن‌ها را به هدفی مهم برای نیروهای متفقین در دوران جنگ تبدیل کرد بود. زیر ساخت‌های کارخانه بوش در این مدت به شدت بمباران شد. سه سال پس از شروع جنگ، سرانجام رابرت بوش (Robert Bosch GmbH) پس از گذراندن یک زندگی درخشان، پر چالش، ارزشمند و مفید دیده از جهان فرو بست. بنیان‌گذار افسانه‌ای یکی از قطب‌های صنعتی و تولیدی جهان پیش از مرگ راهنمایی برای مدیریت و هدایت شرکتش تدارک دیده بود. با استفاده از این دستورالعمل افراد پس از او، مسیر موفقیت را در اختیار داشتند و توانستند تا به امروز آن را ادامه دهند.

پر فروش ترین ابزار بوش کدام است؟

پیچ گوشتی شارژی بوش مدل GO، اره چکشی بوش و دریل بتن کن از محبوب‌ترین و پر فروش ترین ابزار آلات بوش در ایران است.

محبوب ترین ابزار بوش چیست؟

ابزارهای برقی یا خودکار برند بوش و ابزار شارژی بوش از محبوب‌ترین و مهم‌ترین تولیدات این برند محسوب می‌شوند. همچنین ابزارهای دستی این برند از بهترین ابزار موجود در بازار هستند.

ابزار سبز و ابزار آبی بوش چه تفاوتی با هم دارند؟

ابزار آلات برند بوش به دو رنگ تولید می‌شوند. در این دسته‌بندی ابزار نیمه صنعتی با رنگ سبز و ابزار صنعتی با رنگ آبی به بازار عرضه می‌شوند.

مزیت ابزار آلات بوش چیست؟

عمر طولانی کاربری، طراحی ارگونومیک، ساختار بهینه، تنوع محصولات، پشیتبانی فنی و گارانتی محصولات برند بوش در ایران از مزیت‌های ابزار آلات این برند است.

خدمات پس از فروش بوش در ایران چگونه است؟

شرکت ایران بوش گارانتی و پشتیبانی فنی از تمامی محصولات موجود این برند در بازار داخلی را بر عهده دارد و به متقاضیان خدمات مختلفی را ارئه می‌دهد.

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

فارسی بر چیست؟ آشنایی با یکی از پر کاربردترین ابزارها

خواندن مطلب بعدی ←

دریل خوب چی بخرم؟ راهنمای خرید دریل

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.