فرز مینیاتوری چیست؟ آشنایی با ابزاری همه کاره از نمای نزدیک

فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری یک ابزار جذاب و همه کاره است که دامنه گسترده‌ای از انواع کارها را انجام می‌دهد. این دستگاه کوچک‌ترین عضو از خانواده فرزها است که دارای سرعت بسیار بالا و وزن کم هست. این ابزار خاص در دنیای تولیدات یک محصول مشابه دیگر دارد که از نظر کارآیی با هم تفاوت‌هایی دارند در عین حال شباهت‌هایی هم در بین آنها وجود دارد. از فرز انگشتی صحبت می‌کنیم. لطفاً در ادامه این مطلب با مجله اینترنتی پی بام همراه باشید…

کاربرد فرز مینیاتوری

همانطور که اشاره کردیم، این ابزار محبوب از دامنه استفاده متنوعی برخوردار است. فرز مینیاتوری در هنر معرق کاری، منبت کاری، مجسمه سازی، تراشکاری، مجمسه سازی، قالب سازی، طلا سازی، ساخت ماکت، پرداخت، بهبود فلزها و ساخت دندان و پروتزهای وابسته به آن از بیشترین کاربرد برخوردار هست. با استفاده از این ابزار به راحتی می‌توان حکاکی، ایجاد سوراخ‌های بسیار ریز، حجم تراشی‌های کوچک، برش کاری، پیاده سازی طرح‌های بسیار ظریف و خاص بر روی انواع چوب، فلز، پلاستیک و شیشه را انجام داد.

از دلایل نامگذاری این ابزار با عنوان مینیاتوری کوچک بودن جثه دستگاه است. این ابزار همه کاره از نظر قدرت نسبت به فرزهای بزرگ ضعیف‌تر است اما در بسته بندی این دستگاه یک کارگاه کامل وجود دارد.

کاربرد ابزار فرز مینیاتوری
صندوقچه ای ساخته شده با فرز مینیاتوری

برندهای محبوب

شرکت‌های زیادی در زمینه تولید فرز مینیاتوری فعالیت دارند که در بازار ایران هم امکان دسترسی به بسیاری از آن‌وجود دارد. از پرفروش ترین و محبوب ترین برندهای فرز مینیاتوری فرز پدالی سیلور است که در سال‌های گذشته از نظر کیفیت و البته قیمت مناسب در بین کاربران ایرانی از محبوبیت زیادی برخودار شده است. از دیگر برندهای تخصصی و بسیار با کیفیت فرز مینیاتوری درمل و پروکسون است.

همچنین رونیکس، هیوندای، نک، توسن و پوکا از دیگر برندهای معتبر فرز مینیاتوری و فرز انگشتی در بازار هستند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی پی‌بام از لیست فرزهای موجود بازدید کنید. دستگاه خود را انتخاب و سفارش دهید تا با بهترین قیمت و در کوتاه ترین زمان به دست شما برسد.

ابزار
فرز مینیاتوری هیوندای

تفاوت فرز مینیاتوری و فرز انگشتی

فرز انگشتی بیشتر برای کارهای سایشی استفاده شده و کاربرد آن در مقایسه با فرز مینیاتوری بسیار محدودتر است. در واقع فرز مینیاتوری نوع کوچک‌تر فرز انگشتی است. فرز انگشتی از قدرت بیشتر و وزن بالاتری برخوردار هست همچنین تیغه‌هایی که برای انجام انواع کار بر روی آن بسته می‌شود، بزرگتر است.

فرز انگشتی برای کارهایی که به قدرت بیشتر احتیاج هست، انتخاب مطلوب‌تری است. کاربرد این دستگاه بیشتر برای مشاغل صنعتی مناسب بوده و در مدل‌های گلو بلند و گلو کوتاه در بازار وجود دارند. فرز گلو بلند در مکان‌هایی که امکان دسترسی فرزهای دیگر مخصوصا فرز گلو کوتاه وجود نداشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرزها سرعت‌های گوناگون و متنوعی دارند که برای انواع کارها قابل استفاده هستند. بعضی از انواع این ابزار ممکن است سرعتی در حدود ۳۰ هزار دور در دقیقه داشته باشند. از فرزانگشتی در مبلمان سازی، تراش مجسمه‌های یخی، تمیز کاری سوپاپ خودرو، بزرگ کردن سوراخ قفل‌ها، برش صفحات طلا و فلزات گران قیمت، تیز کردن اره، تبر و تمیز کردن اشیا مختلف استفاده می‌شود.

فرز انگشتی رونیکس
فرز انگشتی رونیکس

انواع فرز مینیاتوری و شیوه کار با آنها

فرزهای مینیاتوری در انواع برقی، شارژی و بادی تولید می‌شوند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند و در ادامه به آن می‌پردازیم.

دستگاه شارژی

فرز مینیاتوری شارژی ساختاری شبیه دستگاه برقی دارد و عمده تفاوت آن در داشتن باطری قابل شارژ در انتهای دستگاه و بی نیازی از متصل بودن همیشگی به منبع برقی است.

دستگاه برقی

همانطور که از نامش پیداست، فرز برقی با استفاده از منبع برق کار می‌کند. فرز مینیاتوری برقی دارای یک موتور آرمیچری است که توسط چرخ دنده‌های مختلف سرعت آن تا ۴۰ هزار دور در دقیقه افزایش پیدا می‌کند.

دستگاه بادی

فرز مینیاتوری بادی مدلی از انواع این دستگاه است که بدنه و چرخ دنده‌های آن به وسیله فشار باد کار می‌کنند. این دستگاه به علت نداشتن موتور الکتریکی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. فرز بادی در صورت داشتن کیفیت ساخت مناسب و روغن کاری مطلوب در فواصل زمانی معین می‌تواند طول عمر مفید بالایی داشته باشد.

نکات ایمنی در استفاده از دستگاه

فرز مینیاتوری به واسطه دور بالا می‌توانند بسیار خطرناک باشند. در صورت استفاده نادرست و نداشتن اطلاعات کافی از این دستگاه خطر در کمین شما نشسته است. با وقت گذاشتن و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای محصول و یا خواندن این مقاله و موارد مشابه می‌توانید با این کالا آشنایی لازم را پیدا کنید. همچنین توصیه شده که برای کار با این دستگاه باید حتماً از عینک و نقاب مخصوص استفاده کنید.

در ذهن داشته باشید که به هنگام تعویض تیغه، حتما باید دوشاخه را از منبع برق جدا کنید.  برای باز کردن مهره دستگاه یک دکمه قفل کن در قسمت گلوگاه فرز روی بدنه قرار دارد که با فشردن آن و گردش شفت دستگاه، شفت ثابت شده و مهره دستگاه توسط آچار باز می‌شود.

خرید بهتر و لوازم جانبی دستگاه

یک فرز مینیاتوری خوب باید به دیمر و کاهنده سرعت مجهز باشد. به هر شکل خرید مدل دیجیتالی فرز مینیاتوری بهتر و در اولویت است. همچنین یک فرز مینیاتوری مناسب باید دارای قفل کن شفت باشد تا تعویض تیغه به راحتی صورت بگیرد.

در بسته بندی انواع برندها لوازم متعددی در بسته محصول وجود دارد که از آن جمله می‌توان به: پایه آنتنی فلزی به منظور اتصال به میز کار، شلنگ خرطومی انعطاف پذیر 10.5 ملیمیتری، 120 عدد متعلقات کاربردی، دسته جانبی با پوشش لاستیکی، 3 سایز کولت ابزارگیر، کیف BMC مقاوم، پین قفل کن شلنگ، انواع سنگ فرز و سمباده، عمق سنج، صفحات پولیش و برش، سر پیچ‌گوشتی، آچار و… اشاره کرد.

برای استفاده در مصارف ظریف‌‍‌تر می توان از شلنگ خرطومی فرز مینیاتوری به عنوان یک رابط استفاده کرد. مقطع شیلنگ خرطومی به راحتی در دست قرار گرفته و مورد استفاده قرار می گیرد.

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

مته گردبر چیست؟ آشنایی با کاربردها و شناخت انواع آن

خواندن مطلب بعدی ←

مینی فرز، آشنایی با کاربردها و راهنمای خرید مینی فرز

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.