مینی فرز، آشنایی با کاربردها و راهنمای خرید مینی فرز

مینی فرز

شخصی در حال برش دادن آهن توسط مینی فرز

مینی فرز آنطور که از نامش بر می‌آید، کوچک‌ترین عضو خانواده فرزها است. این دستگاه در میان ابزارهای پر کاربرد، چند منظوره و پر طرفدار قرار دارد. مینی فرز بسته به نوع دسته، سایز، قدرت موتور، سرعت دیمر و… انواع مختلفی دارند. با ما در مجله اینترنتی پی‌بام همراه باشید تاپس از آشنایی با این دستگاه، اطلاعاتی راجع به راهنمای خرید مینی فرز مناسب را کسب کنیم.

کاربرد مینی فرز

  • برش سنگ و فلزات
  • برش پلاستیک
  • برش کاشی
  • تیز کردن انواع ابزار آلات

انواع دستگاه

مینی فرز دستگاهی است که صفحه‌ای با ابعاد 18 سانتی متر یا کوچک‌تر دارد و برای اجرای انواع برش و سنگ زنی مناسب هست. طول مینی فرز حدوداً 30 سانتی متر است البته این ابعاد در مدل‌های مختلف تفاوت‌هایی دارد. این دستگاه در انواع شارژی، برقی و بادی در میان انواع ابزار آلات موجود است.

مینی فرز برقی

این دستگاه انرژی مورد نیاز خود را مستقیماً از منبع برق دریافت می‌کند. از نقاط قوت این دستگاه نامحدود بودن در استفاده و پایین بودن وزن است. تنها نکته ضروری حین کار با این دستگاه دسترسی به منبع برق هست.

مینی فرز برقی
مینی فرز برقی

مینی فرز شارژی

برای مواقعی که باید روی نردبان، داربست یا سطحی دور از منبع مستقیم انرژی کار کنید، انتخاب دستگاه شارژی بهترین راهکار است. موتورهای الکتریکی بدون ذغال و باتری‌های لیتیومی شارژ مورد نیاز دستگاه را به خوبی تأمین می‌کنند. از این رو، مینی فرز شارژی همان قدم هوشمندانه شما در کارآیی بالاتر و زمان مفیدتر هستند. براساس نتایج یک بررسی اجمالی اکثر دستگاه‌های شارژی بین 4 تا 7 ساعت نیروی مورد نیاز کار را تأمین می‌کنند. وزن فرز شارژی بی‌سیم تقریباً 900 گرم بیشتر از سایر دستگاه‌ها است.

ویژگی‌های مینی‌فرز

  • موتور بدون ذغال:

    آنطور که از نام و مدل موتور مشخص است، این مینی فرز با ذغال کار نمی‌کند. بی نیازی نسبت به عدم تعویض ذغال کارآیی مدل‌های شارژی را افزایش می‌دهد. سبب زود خنک شدن دستگاه می‌شود و از طول عمر بالایی برخوردار است.

  • کلید ضامن:

    از روشن شدن ناگهانی دستگاه جلوگیری می‌کند. یکی از کاربردهای این کلید حفظ ایمنی و سلامت کاربر است. اگر دست شما اتفاقی دستگاه را روشن کند، خطر قطع شدن عضو یا آسیب رسیدن با توجه به دور دستگاه وجود دارد. وجود ضامن امکان بروز چنین حوداثی را به صفر رسانده است.

  • سیستم ضد برگشت:

    یکی از مشکلات دستگاه‌های قدیمی هنگام گیر کردن صفحه بود. در این شرایط مینی فرز تکان شدیدی می‌خورد و از دست کاربر خارج می‌شد. فناوری ضد برگشت یا ضد قلاب در هنگام گیر کردن صفحه فوراً موتور را از مدار خارج می‌کند و مقابل بروز هر اتفاقی می‌ایستد.

  • دیمر یا کنترل سرعت:

    این فناوری به شما امکان کنترل سرعت می‌دهد تا هنگامی که دما بالا می‌رود اجازه سوختن قطعه کار را ندهد. کاربر در چنین مواقعی با استفاده از این امکان سرعت چرخش را کم می‌کند.

شیوه استفاده از دستگاه

صفحه فرز قلب کارکرد این دستگاه است. هنگام نصب صفحه فرز بر روی دستگاه ویژگی‌ها و مشخصات آن را بررسی کنید. حداکثر دور صفحه باید با سرعت دستگاه یکی باشد. در غیر اینصورت امکان دارد صفحه فرز در طول کار بیرون بپرد یا خراب شود. همین مورد نگرانی‌های ایمنی بسیاری ایجاد می‌کند. در نظر داشته باشید برای کار با مواد مختلف همچون: فلز، سنگ، چوب و… از صفحه مخصوص استفاده کنید. رعایت نکردن این مسئله عمر دستگاه، کیفیت خروجی نهایی و موارد ایمنی را تا حد بسیار زیادی پایین می‌آورد.

در هنگام فعالیت دقت کنید زاویه 20 تا 30 درجه بین ابزار و سطح کار حفظ شود. سرعت در طول انجام کار باید کم باشد تا حرکات رفت و برگشتی به درستی انجام شوند. فشار مضاعف بر دستگاه وارد نکنید. برای هدف بریدن قطعات زاویه 90 درجه را حفظ کنید. آخرین مورد اینکه دسته دستگاه را با دست غیر تخصصی و بدنه دستگاه را با دست اصلی بگیرید. رعایت این موارد در کار با انواع مختلف دستگاه از جمله: فرز، فرز مینیاتوری، فرز انگشتی و… یکسان و ضروری است.

مینی فرز خوب چی بخرم؟

در این قسمت در نمای یک راهنمای خرید مختصر و مفید به ویژگی‌های مهم یک دستگاه مینی فرز خوب اشاره می‌کنیم. شما که به دنبال جواب سوال مینی فرز خوب چی بخرم، می‌گردید به مواردی که در ادامه می‌آید هنگام خرید توجه داشه باشید.

موتور پر قدرت برای سهولت در انجام کار مهمترین عامل است. در واقع دستگاه مینی فرز شما با موتور روی آن تعریف می‌شود. گیربکس یکی دیگر از موارد مورد توجه هست. گیربکس صنعتی خوب برای استفاده در شرایط مختلف کاری یک قابلیت مهم و قابل توجه است. طراحی کاربردی دستگاه برای کاهش خستگی دست، ایمنی مناسب، سادگی در تعویض قطعات و امکان کاربری طولانی مدت متغیرهای با اهمیتی هستند. بنابراین دستگاهی را انتخاب کنید که احساس راحتی بیشتری با آن می‌کنید. برای دستگاه‌های برقی کابل استاندارد و بلند برای استفاده در نقاط مختلف به ویژه محل‌های دور از پریز برق بسیار حیاتی است.

بزرگی دیسک معمولاً با اینچ یا میلی متر اندازه‌گیری می‌شود. اندازه‌های معمول دیسک‌های هر فرز: ۴، ۴.۵، ۵، ۶، ۷، ۹ و ۱۲ اینچ هستند. دیسک‌های فرز بادی نیز بسیار کوچک‌تر هستند. فرزهای بادی معمولاً برای کارهای سبک‌تر که در آن دقت بیشتری لازم است، استفاده می‌شوند.

از آنجا که دستگاه مینی فرز برای کارهای ظریف مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید وزن مناسب و مطلوبی داشته باشد. این عامل برای فردی که آن را در دست می‌گیرد نقش اساسی ایفا می‌کند. دستگاه سنگین یا با وزن نامتعادل دست کاربر را خسته می‌کند و میزان کار مفید را کاهش می‌دهد.

بهترین مدل‌های مینی فرز

برای خرید انواع مینی فرز و دیگر ابزار آلات مورد نیاز خود می‌توانید به فروشگاه تخصصی اینترنتی پی‌بام مراجعه کنید.‌ ‌کارشناسان پشتیانی ما با پشتوانه تجربه طولانی فعالیت در این زمینه آماده ارائه اطلاعات و پاسخگویی به سوالات مورد نظر شما هستند.

با این حال، در میان مارک‌های متنوعی که در بازار داخلی وجود دارند، شما می‌توانید بسته به بودجه، امکانات و کارآیی مد نظر خود دستگاه مطلوب را انتخاب کنید. برندهای توسن، رونیکس، محک، آروا و… از تامین کننده‌های ابزار ایرانی هستند که ابزار آلات آنها در کنار کیفیت قابل قبول و عمر نسبتاً مناسب خدمات پس از فروش قابل قبولی دارند. مینی فرز رونیکس 3165، مینی فرز رونیکس مدل k3100، مینی فرز رونیکس 3130، مینی فرز توسن مدل ab3260 و مینی فرز محک مدل AG115-P پیشنهادات فعلی با کاربرد بالا و مقرون به صرفه بازار هستند.

در میان برندهای خارجی موجود در بازار ایران نیز می‌توان به نام‌های پر آوازه‌ای همچون: ماکیتا، آ ا گ، بوش و متابو اشاره کرد. مدل WS 13-125 XE آ ا گ از دستگاه‌های بسیار کاربردی و خوش نام مینی فرز هست. در کنار آن دستگاه مدل GWS9-115 بوش از پر فروش‌ترین های بازار است. این مدل برای سطوح فلزی مناسب است و قابلیت کنترل سرعت دارد.

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

فرز مینیاتوری چیست؟ آشنایی با ابزاری همه کاره از نمای نزدیک

خواندن مطلب بعدی ←

دریل پیچ گوشتی شارژی؛ برندها، کاربردها و مزایای این ابزار

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.