هوش مصنوعی، آینده زندگی و مشاغل در دنیای هوشمند

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

تاکنون مطالب متعددی درباره پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، دنیای هوشمند آینده و ساخت ربات‌ها منتشر شده است. تمرکز بخش زیادی از این مطالب تاکنون بر تاثیرات این فناوری‌ها در صنایع مختلف و مشاغل به ویژه حوزه تکنولوژی قرار دارند.

با این حال، باید اشاره کرد که اثر تکنولوژی هوش مصنوعی بر مشاغل مختلف متفاوت است. تحقیقات این حوزه نشان می‌دهد که در سال‌های آینده 50 درصد از شغل‌های کنونی از بین خواهند رفت. این در حالی است که احتمالاً مابقی مشاغل تحت تأثیر هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند قرار نگیرند. براساس یافته‌های پژوهشگران، ربات‌ها می‌توانند بیشترین کاکرد را در مشاغلی با نیروی انسانی زیاد، همچون خط تولید کارخانه‌ها بگذارند و هدف حذف انسان‌ را با قدرت بیشتری دنبال کنند.

یافته‌های علمی، پژوهشی

نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد افرادی که از دانش کمتری برخوردار هستند و شغل‌های پرکاری دارند در معرض بیشترین آسیب از سوی تغییر پارادیم به هوش مصنوعی قرار دارند. اگرچه نباید از نظر دور داشت که این پیشرفت فناوری فوایدی بیشماری نیز دارد. پس از شیوع ویروس کرونا جهان به این نتیجه رسید که باید روند توسعه سیستم‌های هوش‌ مصنوعی و ربات‌ها را برای افزایش خدمات رسانی به بیماران و کشف واکسن‌ افزایش دهد. این فناوری هوشمند همچنین به اتوماتیک شدن بسیاری از فرآیندهای شغلی و کار کردن از خانه نیز کمک کرده است.

با وجود افزایش نگرانی‌ها در رابطه با حذف مشاغل و انسان، در صورت رشد هوش مصنوعی و ربات‌ها باید اشاره کرد که افراد در زمان انقلاب صنعتی و یا حتی گسترش اینترنت نگرانی‌های مشابهی داشتند. این در حالی است که اینترنت با گذر زمان باعث ایجاد شغل و رشد درآمد کل کشورهای دارای این فناوری شد. هم اکنون داده‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که شصت و سه درصد از مدیران عامل کسب‌وکار های برتر دنیا بر این باور هستند که تأثیر فناوری هوش مصنوعی بسیار بیشتر از اینترنت خواهد بود و دنیا با وجود ربات‌ها به جای بهتری تبدیل خواهد شد! در ادامه به با دیدگاهی کنجکاوانه به تاثیرات توسعه هوش مصنوعی و ربات‌ها بر روی مشاغل می‌پردازیم با مجله اینترنتی پی‌بام در این مسیر همراه باشید.

اثر هوش مصنوعی بر واحدهای تولیدی

نتایج تازه‌ترین پژوهش صورت گرفته توسط شرکت کدپد (codepad.org)، نشان می‌دهد که در ده سال آینده واحدهای تولیدی بر اثر افزایش قدرت فناوری‌های مذکور کارهای خود را با استفاده از ربات‌های هوشمند پیش خواهند برد. بر این اساس بسیاری از مشاغل در آینده نزدیک به هوش مصنوعی و توسعه آن وابسته خواهند بود.

براساس تحقیقی دیگر که در ایالات متحده در سال 2017، انجام شده است، تقریبا سه چهارم کارخانه‌های بزرگ همچنان در برابر استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی در روند تولید و دستگاه‌های خود مقاوت داشته‌اند. از این میزان تنها 20 درصد تاکنون به تغییرات جدید و هوشمند شدن روی خوش نشان داده‌اند. با این وجود محققان بر این باورند که رشد هوش‌های مصنوعی و تسخیر آن سریع و ناگهانی اتفاق خواهد افتاد. یافته‌های آنها نشان می‌دهد که 40 درصد از کارخانه‌ها دانشمندان داده استخدام کرده‌اند و 35 درصد دیگر نیز تا 5 سال آینده به اقدامی مشابه دست خواهند زد.

به دنبال ورود پر قدرت فناوری‌های مورد بحث 50 درصد کارخانه‌ها، 69 درصد خرده فروشی‌ها، 44 درصد بازاریابان تلفنی، 70 درصد از ورود اطلاعات، 30 درصد از غذاخوری‌ها، 25 درصد از حمل و نقل عمومی، 52 درصد از سیستم‌های حسابداری، 37 درصد از داروخانه‌ها، 25 درصد سازمان‌های بیمه و 24 درصد مشاغل دولتی در خطر شدید قرار گرفته و به احتمال زیاد حذف خواهند شد.

فناوری
خط تولید ماشین

اشتغال زایی هوش مصنوعی و دوران جدید

تحقیقات موسسه مکینزی بیان می‌کند که هوش مصنوعی تا سال 2030 به تنهایی درآمد ایالات متحده را به 15.7 تریلیون دلار می‌رساند. این میزان با 26 درصد از رشد اقتصادی آمریکا در سال 2020 برابر است. براساس، این پژوهش نرخ بهره‌وری این سیستم‌ها درسال‌های آینده با رشد 40 درصدی روبه‌رو خواهند بود.

در حالی که هوشمندسازی اشیاء و ورود ربات‌ها به دنیای ما ممکن است مشاغل بسیاری را حذف کند اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در بازه زمانی 20 سال این فناوری‌ سبب ایجاد مشاغل‌ تخصصی و مهم‌تری خواهند شد. از این نظر اقتصاد جهانی روزهای پردرآمدتری را به خود خواهد دید.

با نگاهی به داده‌های آورده شده در آخرین مقاله انجمن اقتصاد جهانی 2020 انتظار می‌رود تا سال 2025 حدود 85 میلیون شغل از دنیا حذف شوند. این در حالی است که 97 میلیون شغل جدید در 26 کشور مختلف دنیا ایجاد می‌شوند. هوش مصنوعی و ربات‌ها مشاغل پرتکرار، فیزیکی و خطرناک را از میان خواهند برداشت و باطن شغل‌ها را تغییر خواهند داد.

شغل‌های جدید به کسب و کارها سود بیشتری خواهند رساند. به طوری که انتظار می‌رود در سال‌های آینده تعداد افراد پردرآمد رشد چشمگیری پیدا کند. با این حال باید گفت تاثیرات رشد ربات‌ها و هوش مصنوعی یکسان نخواهد بود و شرکت‌ها و دولت‌ها باید برای ایجاد تناسب در کشورهای مختلف تصمیمات اساسی اتخاذ کنند.

مسئله دیگر حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات هست که اکنون به یکی از نگرانی‌های برجسته فعالان جهانی بدل شده است. هکرها و باج افزارهای متعددی از سراسر جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه آینده جهان را با پیشرفت این فناوری تهدید می‌کنند.

هوش مصنوعی
اشتغال زایی هوش مصنوعی و دوران جدید

امنیت نیروی کار هوشمند و رشد فناوری‌‌های نوین

با رشد فناوری هوش مصنوعی دولت‌ها باید برای استفاده از این موقعیت نیروی کار متخصص آموزش دهند. توسعه نیروی کار متخصص برای همراهی با تاثیرات و تغییرات یک طرفه رشد فناوری‌های نوین امری ضروری محسوب می‌شود. در غیر این صورت میزان مشاغل از دست رفته بیش از شغل‌های جدید خواهد بود و بحران امنیت آینده جهان را تهدید می‌کند.

پیش از این به نظر می‌رسید در سال‌های آینده 5 درصد از مشاغل هوشمند شوند اما با شروع پاندمی کرونا سرعت رشد سیستم‌های هوش‌های مصنوعی افزایش پیدا کرد. هم اکنون پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 تقریباً بیش از 30 درصد مشاغل هوشمند شوند. ربات‌ها جایگزین انسان می‌شوند و کارها به مرور به آن‌ها برونسپاری خواهند شد. بر این اساس 60 درصد از افرادی که مدرک تحصیلی ندارند یا تخصص و مهارت‌ قابل توجهی فرا نگرفته‌اند شغل خود را از دست خواهند داد. می‌توان گفت در ده سال آینده 80 درصد افراد شاغل به یادگیری مهارت‌های و علوم جدید نیاز دارند.

مهارت‌های مورد بحث باید به فناوری هوش مصنوعی، کنترل و ساخت ربات، علوم داده و امنیت آن مربوط باشند. از این رو، افراد می‌توانند سازگاری بیشتری با زندگی در حال تغییر و دوران مدرن داشته باشند. به دنبال این تغییرات کسب‌وکار ها باید با مراکز آموزشی، اندیشکده‌ها و در نهایت دولت‌ها نزدیکی بیشتری داشته باشند. از این راه نیروی کار جدید، متخصص و حرفه‌ای به بازار کار وارد کنند. با این نقشه هوش مصنوعی به جمعیت شاغل جهان آسیبی وارد نمی‌کند و نیروی کار به روز شده با قابلیت‌های جدید به عبارت دیگر انسان هوشمند به بازار کار وارد می‌شود.

راه‌کارهای تقویت نیروی کار هوشمند

برای تقویت نیروهای کار کنونی، شرکت‌ها باید برای توسعه آگاهی و آموزش کارکنان خود سرمایه‌گذاری هدفمند کنند. از آنجا که ورود فناوری هوش‌های مصنوعی به دنیای آینده امری اجتناب ناپذیر است شرکت‌ها با این راهکار خود را برای ورود به دنیای ربات‌های هوشمند آماده خواهند کرد.

در دنیایی که سیستم‌های هوش‌های مصنوعی ورود می‌کنند و کنترل تقریباً همه چیز را در اختیار می‌گیرند، تقویت هوش اجتماعی، هوش احساسی، خلاقیت و رهبری ارزش پیدا می‌کند. این موارد در شرایط فعلی نیز از ویژگی‌های ارزشمند انسان‌ها محسوب می‌شوند. با وجود آنکه بسیاری نفوذ فناوری‌های جدید و ظهور سیستم‌های نوین به دنیا را تهدید می‌بینند اما هوش مصنوعی ویژگی‌های مثبت بسیاری به همراه خواهد داشت.

شرکت‌ها و بخش خصوصی می‌توانند با آموزش اصولی و هدفمند کارکنان خود آنها را برای روبه‌رو شدن با دنیای جدید آماده کنند. از این راه موج جدید علم می‌تواند به مسیری برای سودآوری و خلق ارزش بدل شود. با چنین برنامه‌ای هر ملتی می‌تواند مضرات ورود هوش‌ مصنوعی و ربات‌ها به بازار کار و زندگی را به آرامی درک کند و با آن همراه شود.

هوشمند
نیروی کار هوشمند

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

ابزار کارگاهی، راهنمای خرید و آشنایی با ضروری‌ترین دستگاه‌ها

خواندن مطلب بعدی ←

اره زنجیری برقی یا اره زنجیری بنزینی، بررسی یک ابزار پر سر و صدا

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.