ژنراتور برق، هرآنچه باید بدانید و راهنمای انتخاب موتور برق

راهنمای خرید و انتخاب ژنراتور برق

ژنراتور برق دستگاهی است که نیروی الکتریسیته و برق تولید می کند. به عبارتی ژنراتور ها خالق انرژی الکتریکی نیستند، بلکه انرژی مکانیکی را توسط القای الکترومغناطیسی به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. جریان فعالیت های روزمره انسان همواره وابسته به وجود برق است. در نتیجه افراد به دنبال روش های گوناگون جهت جلوگیری از قطع برق بوده و نیاز به حضور دائم برق دارند. از این جهت استفاده از موتور برق روشی مفید و کارآمد به شمار می آید. اما معمولا برای انتخاب موتور برق مناسب، ممکن است دچار سردرگمی شویم. ما در این مطلب به شما کمک می کنیم تا با توجه به نیاز خود مناسب ترین موتور برق را برای مصرف خود تهیه کنید. نخست انواع موتور برق های مناسب برای هر مکان را معرفی خواهیم کرد، سپس کمی تخصصی تر به موضوع محاسبه توان ژنراتور ها می پردازیم.

ژنراتور های سبک و خانگی

در ابتدا در مورد موتور برق های بنزینی، ژنراتورهای سبک با توان حداکثر 1000 وات هستند؛ که به عبارتی ساده می توان گفت قدرت روشنایی  8 تا 10 لامپ 100 واتی را دارد. ازین دستگاه ها می توانید برای مصارف تفریحی مثل کمپینگ های فضای باز، طبیعت گردی و در اردو و پیک نیک استفاده کنید. برای سفرهای تفریحی، وجود برق و روشنایی و استفاده از سیستم های صوتی و تصویری بسیار لذت بخش خواهد بود. همچنین وجود دائم برق در مطب دکتر یا منازلی که به مودم و اینترنت نیاز دارند، واجب است. گاهی حتی نگهداری از بیمار در منزل (برای مثال دستگاه اکسیژن) به وجود برق بستگی دارد. در شرایط قطعی و نوسان برق، موتوری های سوختی برق بسیار کارآمد بوده و حتا در مواردی می توانند جان انسان ها را از خطر حفظ کنند. در این موارد، نیاز کاربران ژنراتور برقی با توان نسبتا پایین اما با صدای کمتر و مصرف سوخت بهینه تر کافی خواهد بود. در چنین وضعیتی یک ژنراتور سبک  800 تا 1000 واتی، جوابگو نیاز شماست.

انواع ژنراتور برق
انواع ژنراتور ها

ژنراتورهای نیمه صنعتی

پس از ژنراتور های سبک،  ژنراتور های نیمه صنعتی با توان حداکثر 2000 تا 3000 وات را بررسی می کنیم. این ژنراتور قابلیت روشنایی 20 تا 30 لامپ 100 واتی را دارد. هنگام نیاز به برق اضطراری، ژنراتورنیمه صنعتی معمولا استفاده بیشتری در مشاغل یا موارد متنوع دارد. به طور مثال کارگاه های ساختمانی که دسترسی به برق ندارند، باید از موتور برق های نیمه صنعتی استفاده کنند. چرا که به هنگام انجام فعالیت های کاری یا تاریکی هوا و حتی سیستم های گرمایشی و سرمایشی برقی وجود برق از الزامات است.  همچنین مکان هایی که نیاز به یخچال دارند  و با نبود برق ضرر های غیر قابل جبرانی از جمله فاسد شدن مواد می بینند، نیاز به ژنراتور های نیمه صنعتی دارند. همچنین مجموعه رستوران ها و تالار های کوچک پذیرایی در طول ساعات کاری با سرویس دهی به مشتریان و نگهداری از مواد خوراکی رو به رو هستند. در چنین مجموعه هایی با این شرایط وجود دائم برق از الزامات خدمات دهی درست است. البته شرکت های اینترنتی و خدماتی هم که موظف به رسیدگی به امور مشتریان در زمان معینی هستند، به وجود دائم برق نیاز دارند. چنانچه به دلیل قطع یا نبود برق پاسخ دهی و ثبت سفارشات دچار مشکل شود، اعتماد و جلب رضایت مشتری هم دچار مشکل خواهد شد. در چنین مواقعی ژنراتور های نیمه صنعتی پاسخگو مشکلات است.

محل استفاده ژنراتور برق
محل استفاده ژنراتور ها

ژنراتورهای سنگین و صنعتی

همانطور که از اسم این ژنراتور پیدا است، از آن برای راه اندازی امور صنعتی و سنگین استفاده می شود. حداکثر توان این ژنراتور از 5000 تا 6000 وات است. همچنین این دستگاه قدرت روشنایی 50 تا 60 لامپ 100 واتی را دارد. به طور مثال در حال حاضر برای مکان هایی که دارای آسانسور هستند، به خصوص مراکز درمانی یا اداره جات که نیاز دائمی به آسانسور دارند، از ژنراتور های صنعتی استفاده می شود. همچنین کارگاه های بزرگ همچون کارگاه جوشکاری یا کارگاه های ساختمانی بزرگ به ژنراتور های صنعتی نیاز دارند. در برخی موارد، باغی وجود دارد که دسترسی به برق ندارد؛ همزمان نیاز به استفاده پمپ آب دارد. یا مرغداری و دامداری های بزرگ که دسترسی به برق ندارند اما دارای دستگاه هایی چون : لاینر (شیر دوش)، آبشخوری و…. هستند. همچنین رستوران ها و تالارهای بزرگ خدماتی وجود دارند، که حتی با مشتریان خود برای ارائه خدمات قرار داد می نویسند. در چنین مواردی برای رفع نیاز باید از ژنراتور های صنعتی استفاده شود.

محاسبه توان ها و انتخاب ژنراتور

در این بخش به صورت تخصصی به محاسبه توان دستگاه و انتخاب ژنراتور ها میپردازیم. در مرحله نخست لازمه انتخاب ژنراتوری مناسب، در نظر گرفتن دستگاه هایی است که باید برق  مصرفی خود را از ژنراتور تامین سازند. مرحله دوم محاسبه توان کل است، که برای انجام محاسبه توان کل؛ نیاز به دانستن توان هر دستگاه است. توان مصرفی به طور خلاصه، میزان انرژی مصرفی یک دستگاه است. یعنی پس از در نظر گرفتن دستگاه هایی که باید از ژنراتور تغذیه کنند، نوبت پیدا کردن توان آنهاست. توان هر دستگاه به طور معمول در قسمت اطلاعات کالا درج شده است. اما در غیر این صورت با مراجعه به سایت شرکت سازنده و پیدا کردن دستگاه مورد نظر توان آن را در توضیحات مشاهده خواهید کرد. پس از پیدا کردن توان هر دستگاه کافی است مجموع توان ها را محاسبه نمایید.
در مرحله پایانی و انتخاب ژنراتور مناسب، واضح و مشخص است که توان ژنراتور باید نزدیک به توان مورد نیاز ما یا همان توان کل دستگاه های مورد نیاز باشد. اما توجه داشته باشید که توان ژنراتور از توان مورد نیاز بیشتر باشد. توصیه میشود هنگام خرید ژنراتور، حداقل ده درصد بیشتر ازتوان محاسبه شده را در نظر داشته باشید.

ژنراتور برق
10 درصد توان بیشتر

ژنراتور دو زمانه یا چهار زمانه؟

این دو ژنراتور برق دارای تفاوت های بسیاری هستند. در ادامه این مطلب شما را با خلاصه ای از تفاوت های این دو آشنا می کنیم، تا با شناخت کامل اقدام به خرید ژنراتور مورد نیاز کنید. نخستین تفاوت این ژنراتور ها در مخزن آن ها بوده، طوری که موتور دو زمانه دارای مخزنی مشترک از ترکیب روغن و بنزین است. اما موتور چهار زمانه مخزن های مجزا برای هر کدام دارد. موتورهای دو زمانه نسبت به چهار زمانه دارای وزن کم تر، ابعاد کوچک تر و قدرت موتوری بالاتر است. همچنین موتورهای چهار زمانه دارای طول عمر بالاتر و آلودگی کمتر نسبت به ژنراتورهای دو زمانه است.

ژنراتورهای دیزلی

یکی دیگر از ژنراتور های پرکاربد میان کاربران موتور برق های دیزلی است. تفاوت ژنراتور های دیزلی با دیگر ژنراتور ها در سوخت آنهاست؛ زیرا سوخت قابل استفاده در ژنراتور های دیزلی گازوئیل است. موتور برق های دیزلی نسبت به موتور برق های بنزینی، به دلیل وجود آلیاژ چدن در بدنه دارای دوام و مقاومت بیشتری هستند. همچنین ژنراتور های دیزلی در کارگاه های صنعتی کاربرد قابل توجهی دارد.

به خاطر داشته باشید با اندکی دقت و مطالعه میتوانید بهترین ژنراتور مورد نیاز خود را انتخاب کنید. امید است با مطالعه این مطلب به درک درستی از ژنراتور ها رسیده باشید و راهنمایی کافی برای خرید و انتخاب دریافت کرده باشید.

همچنین بخوانید در مورد گجت تبدیل مینی فرز به پروفیل بر

بیتا خطیب

سلام! بیتا خطیب هستم، سال 1382 در شهر مشهد متولد شدم. من علاقه به نوشتن، تولید محتوا و کسب تجربیات و اطلاعات جدید در این حیطه دارم. افزون بر تولید محتوا در زمینه SEO فعالیت دارم. فعالیت رسمی من از پی بام مگ آغاز و در حال حاضر به عنوان نویسنده با تیم پی بام همراه هستم.

→ خواندن مطلب قبلی

تبدیل مینی فرز به پروفیل بر و ویژگی های آن + فیلم

خواندن مطلب بعدی ←

شرکت دیوالت، آشنایی با این برند و فعالیت های آن تا به امروز

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.