کارواش ذغالی و القایی، کدام برای خرید مناسب است؟

کارواش ذغالی یا القایی، کدام کارواش را بخریم؟

در گذشته کارواش ها با موتورهای القایی یا دینامی به بازار عرضه می شدند اما با گذشت زمان، تولید کنندگان با توجه به نیاز بازار و طیف وسیعی از مصرف کنندگان عمومی و خانگی، کارواش هایی با موتورهای ذغالی (Universal) به بازار عرضه کردند. بر این اساس مصرف کنندگان صنعتی و خانگی دستگاه کارواش می توانند از دستگاه‌هایی با موتورهای دینامی و موتورهای ذغالی استفاده کنند. معمولاً کارواش های ضعیف تر و مدل پایین تر از موتورهای ذغالی استفاده می کنند به همین دلیل به طور معمول این نوع کارواش ها مناسب برای مصارف خانگی و کارهای سبک هستند و موتورهای القایی بیشتر مناسب برای مصارف صنعتی و کارهای سنگین تر هستند.

"<yoastmark

نحوه عملکرد موتور القایی (دینامی و مکشی)

در موتور های القایی جریان الکتریسیته متناوب (AC) با اتصال و عبور از سیم پیچ های استاتور به نیرو الکترو مغناطیس تبدیل شده و بر اثر میدان های روتور و استاتور شروع به چرخش کرده و باعث به کار افتادن موتور می شود و انرژی الکتریکی را به الکترومغناطیسی و سپس به حرکت مکانیکی تبدیل میکند.

نحوه عملکرد موتور ذغالی (یونیورسال)

در موتورهای ذغالی حرکت توسط انتقال مستقیم جریان الکتریسته به روتور از طریق ذغال صورت میگیرد که همین انتقال مستقیم جریان به بخش چرخنده موتور باعث وجود مشکلاتی از قبیل هدر رفتن انرژی و تعویض قطعات میگردد که در بند بعدی راجع به مزایا و معایب دستگاه‌های ذغالی نوشته ایم.

مزایا و معایب کارواش های ذغالی

این کارواش های محبوب دارای سیستم اتواستارت (Auto Start) برای جلوگیری از استهلاک موتور، عمر و کارکرد بالاتر البته در کنار سر و صدای بیشتر، قیمت پایین تر اما معمولاً در سال باید یک بار ذغال دستگاه را تعویض کرد که البته هزینه زیادی ندارد و مجهز به سیستم حفاظتی گرمای موتور برای کنترل دمای موتور حین کار بوده و همچنین یکی از ویژگی هایی که این نوع موتور را محبوب کرده صرفه جویی بسیار بالا نسبت به موتور القایی در مصرف آب است، به طور کلی دستگاه‌هایی که دارای موتور مکشی هستند در مصارفی که نیاز به تداوم در روشن بودن دستگاه را دارند بیشتر از کارواش های ذغالی مورد استفاده قرار میگیرند.

علی اکبری

→ خواندن مطلب قبلی

ایمنی، نگاهی به موارد ضروری احتیاط و مراقبت در کار با ابزار

خواندن مطلب بعدی ←

میخکوب برقی یا میخکوب بادی! کدام گزینه مناسب کار شما است؟

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.