ابزارهای نوین و تاثیر آنها بر صنعت ساختمان و دنیای معماری

ابزار نوین در معماری

ابزار نوین در معماری

ابزارهای نوین و فناوری‌‌های پر کاربرد، پلی به آینده معماری و صنعت ساختمان

سرعت دنیای کنونی در ایجاد تحولات و تغییرات در ابزارها و زیر ساخت‌های مورد استفاده صنعت معماری قابل توصیف نیست. با توجه به حجم روز افزون نیاز به فناوری در حوزه معماری و ابزار آلات هر ساله تعداد زیادی تکنولوژی ابزارهای نوین به این صنعت وارد می‌شود.

معماری هوشمند

معماری هوشمند تعریف تازه برخی از مهندسین معمار نسبت به آینده این حوزه از صنعت ساختمان سازی در جهان است. در حقیقت، هدف این اصطلاح علمی طراحی و ساخت ساختمان‌هایی هست که قادر خواهند بود خود را با شرایط محیط داخل و خارج تطبیق دهند. چنین ساختمان‌هایی با الهام از سیستم موجودات زنده ساخته می‌شوند. به نوعی که قادر خواهند بود با انطباق به شرایط جوی همچون: وزش باد، گرما، سرمای بیش از حد، تغییر و تابش نور خورشید واکنش نشان دهند یا در برابر شرایط داخلی ساختمان مثل تجمع بیش از حد در ابعاد و اندازه خود تغییرات ایجاد کنند.

ابزارهای نوین و اهمیت آن در معماری

براساس مطالعات صورت گرفته از سوی مراکز معتبر پژوهش در صنعت ساختمان و فناوری معماری، با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای نوین ساخته شده یا در حال ساخت بهره‌وری ساختمان تا بیش از 40 درصد افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، استفاده از ابزارهای نوین و تکنولوژی در این صنعت سبب بهبود هزینه‌ها، ارتقا برنامه‌ریزی، کیفیت، ایمنی و بهره‌وری خواهند شد.

شبیه‌ساز الکترونیکی یکی دیگر از ابزارهایی است که کاربرد آن نقش پر رنگی در بهبود دهندگی و بهینه سازی پروژه دارد. این فناوری علاوه بر کاهش هزینه‌ها و زمان‌بندی‌ها، در ساخت، حفاظت و نگهداری، عملیات‌پذیری، کیفیت و ایمنی نیز تاثیر بسزایی دارد.

واقعیت افزوده

یکی دیگر از فناوری‌های در حال رشد در معماری و طراحی، واقعیت افزوده (Augmented Reality) است که کاربردهای عملی فراوانی دارد. این ابزار نوین یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم ارائه می‌دهد که عناصری به پیرامون دنیای واقعی افراد می‌افزاید. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مثل صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS هست، ایجاد می‌شود. سامانه واقعیت افزوده در کنار کاربردهایی که برای صنایع سلامت و الکترونیک داراست، با ارائه‌ تصاویر فضایی، سه بعدی و دیجیتالی، امکان ارتباط با دنیای مجازی را به کمک حرکات بدن ایجاد می‌کند. واقعیت مجازی در معماری راهی برای تعامل مستقیم با یک رایانه می‌سازد و خروجی آن محصول نهایی شامل تمامی ابعاد و مقیاس‌های مورد نیاز است.

ابزارهای نوین در معماری
ابزارهای نوین در معماری

توان تجاری واقعیت افزوده

براساس داده‌های بازار، تا سال 2023 انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی واقعیت افزوده تا حدود 60 میلیارد دلار افزایش پیدا کند. از دلایل این پیش‌بینی سرمایه‌گذاری غول‌های فناوری در این حوزه است. گوگل، فیسبوک، اپل، مایکروسافت و اینتل همگی توجه و علاقه فراوانی برای پیشبرد این فناوری و ابزارهای نوین نشان داده‌اند و به سهم خود زمینه‌ها برای استفاده از این فناوری در دستگاه‌های هوشمند و دیگر ابزار مدرن را فراهم می‌کنند.

فناوری واقعیت افزوده شرکت مایکروسافت (microsoft) به کمک سرپوش HoloLens با ارائه‌ زنده‌ تصاویر دو بعدی به افراد مشغول در محل ساخت و ساز امکان ادغام مدل‌های دو بعدی و سه بعدی با داده‌های واقعی را خواهد داد.

هوش مصنوعی، ابزار نوین

هوش مصنوعی، همان حلقه مفقوده برقراری نظم در کارگاه‌های ساختمانی است. استفاده از این ابزار نوین در فضای پروژه موجب ثبت عملکردها، شاخص‌های حیاتی و ارائه پیشنهادات کاربردی می‌شود. هوش مصنوعی قادر است نوار های ویدیویی را تحلیل کند. سپس در هنگام بروز خطاهای امنیتی از جمله عدم استفاده از کلاه ایمنی، عدم استفاده از عینک و… هشدار دهد. بنابراین احتمال بروز خطرات جانی و آسیب‌های مالی تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

در استفاده از این ابزار نوین، هرقدر تعداد داده های بیشتری در اختیار هوش مصنوعی قرار بگیرد، آنالیز بهتر و برنامه ریزی دقیق‌تری انجام می‌شود. این فناوری همچنین امکان طراحی نقشه‌های ساختمانی با توجه به شرایط آب و هوایی، تعداد کارگران، میزان تجهیزات و مصالح را نیز دارا هست.

ابزارهای پوشیدنی نوین

در ابتدا، اگرچه فناوری‌های پوشیدنی برای افزودن جذابیت به دنیای بازی‌ها و یا کمک به علوم پزشکی ابداع شدند اما به مرور جای خود را در صنایع و حوزه‌های دیگر باز کردند. همچون فراگیری استفاده از تلفن همراه و سیستم‌های رایانش ابری، ابزارهای پوشیدنی به مرور در حوزه معماری، ساخت و ساز رایج‌تر می‌شوند. این ابزار نوین به زودی آینده این صنایع را متحول خواهند کرد و مزایایی را برای ایمنی، ارتباطات و افزایش کارآیی به وجود می‌آورند.

فناوری ابزارهای پوشیدنی در تجهیزات ساخت‌وساز، کلاه‌های ایمنی، لباس کار، جلیقه ایمنی و عینک‌های هوشمند را به محافظی مطمئن و امن تبدیل کرده‌اند. شرکتی در آمریکا برای کارگران ساختمانی، کلاه محافظی طراحی و تولید کرده است که با استفاده از تکنولوژی مدرن دید 360 درجه به کارگر می‌دهد. فرد با پوشیدن این ابزار تمام محیط اطرافش را می‌بیند و علاوه بر کاهش ریسک حادثه، امکان ارتباطات مستقیم، دریافت دستور العمل‌های کاری و دید با دوربین حرارتی را نیز به همراه دارد.

جلیقه ایمنی هوشمند یکی دیگر از ابزارهای پوشیدنی است که به شما معرفی می‌کنیم. این فناوری که در حال به روز رسانی است دارای امکان نظارت بر فعالیت‌های کارگر، مسافت طی شده، ضربان قلب، در جه حرارت بدن و سیستم هشدار خطر است. این ابزار نوین وسیله بسیار موثری برای کاهش ریسک و پایین آوردن ضریب خطر جانی در محیط کار به نظر می‌رسد.

ایستگاه نتیجه گیری

اگر در آینده دولتمردان، مدیران و کارفرمایان صنعت ساختمان با برنامه ریزی و به کار گیری بودجه مناسب متقاعد به استفاده از این دست فناوری‌ها در فضای کار و محیط کارگاه‌ها شوند، باید انتظار تحولی قابل توجه و تغییرات شگرف در صنعت ساختمان را داشته باشیم. دامنه این تغییرات فقط به افزایش سرعت پروژه منحصر نخواهد بود بلکه کاهش محسوسی در مرگ و میر کارگران خواهد گذاشت.

بسیاری از ابزارهای نوین و فناوری به کار رفته در آن‌ها جدید است و اغلب شرکت‌های پیش‌رو در حال توسعه و بهبود طرح‌های خود هستند. برخی از این پروژه‌ها مثل عینک هوشمند گوگل همچنان در حال استفاده آزمایشی و انجام تحقیقات تکمیلی هستند، با این حال مجموعه پی بام امیدوار است این مطلب برای محققان و علاقمندان به دنیای ابزار و فناوری‌های نوین در ایران مفید واقع شود.

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

ابزار نجاری، راهنمای خرید وسایل نجاری خانگی و دست دوم

خواندن مطلب بعدی ←

هوش مصنوعی به مدیریت ترافیک، حمل و نقل کمک می‌کند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.