ابزار کارگاهی، راهنمای خرید و آشنایی با ضروری‌ترین دستگاه‌ها

ابزار کارگاهی

ابزار کارگاهی

پایه اصلی راه‌اندازی و کسب درآمد از یک شغل فنی داشتن مکانی برای محل کارگاه است. لازمه شروع به کار یک کارگاه هم داشتن ابزارآلات مورد نیاز آن هست. ابزار کارگاهی پایه اصلی انجام کار و کیفیت آن هستند. بنابراین خرید ابزار آلات کارگاهی با کیفیت و از مرکزی مطمئن امر بسیار ضروری است.

انواع ابزار کارگاهی

آنگونه که می‌دانید هر کارگاهی به ابزارهای متنوعی نیاز دارد. از ابزار دستی تا ابزار برقی و برخی ماشین آلات بسته به هدف و کارکرد کارگاه شما، ابتدا می‌توانید اقلام ضروری را خریداری کنید. ما در اینجا مجموعه‌ای از ابزار اولیه کارگاهی که برای مشاغل: صنعت چوب، جوشکاری، مبل سازی، برشکاری و… مورد نیاز هستند را به شما ارائه می‌دهیم.

موتور برق

موتور برق، ژنراتور یا مولد الکتریکی دستگاهی است که انرژی حاصل از سوختن گاز، بنزین و گازوئیل را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کند. موتور برق مقیاس کوچک شده دیزل ژنراتور است. اندازه و سایز مولد الکتریکی بر اساس میزان جریان الکتریکی خروجی آن کیلو وات (KW)، متفاوت است. موتور برق در سه نوع موتور گازسوز، موتور بنزینی و موتور برق دیزلی در بازار وجود دارد.

از معتبرترین برندهای موتور برق می‌توان به هیوندای، دوو، اگروماشین، المکس، روبین، رونیکس، گرین پاور، هوندا، کنزاکس، آروا، کرون، دوکار، آینهل و آنتور اشاره کرد. این ابزار کارگاهی یکی از اولین و ضروی‌ترین ها در لیست خرید شما است.

موتور برق
موتور برق رونیکس

دریل برقی

ممکن است برای شروع به یک دریل شارژی فکر کنید اما وقتی از ابزار های برقی کارگاهی اولیه نجاری حرف می‌زنیم، دریل برقی کاربردی، مقرون به صرفه و قدرتمندتر به نظر می‌رسد. با اینکه دریل‌های شارژی از کارآیی و قابلیت حمل بهتری برخوردار هستند و امکان مانور بیشتری فراهم می‌کنند اما دریل های برقی ارزان تر هستند.

در هنگام خرید دریل برقی به چند نکته توجه داشته باشید، جنس و سایز سه نظام دریل و آچار خور بودنش، ساده یا چکشی بودن دریل و…

تجهیزات جوش

یکی از پر کاربردترین ابزار های کارگاهی مورد نیاز فعالان، صنعتگران و مهندسان دستگاه و تجهیزات جوش است. کاربرد این وسیله جوش دادن و اتصال دائمی انواع فلزات به یکدیگر است. دستگاه­های جوشکاری در مدل‌های مختلفی در بازار وجود دارند. ترانسفورماتور یا ترانس جوشکاری، دستگاه جوش اینورتر و دستگاه جوش CO2برخی از نمونه‌ها هستند.

ترانسفورماتور یا ترانس جوشکاری یکی از ساده‌ترین دستگاه­های جوشکاری است. وظیفه و کارایی آن، تبدیل جریان متناوب (AC) با شدت کم و ولتاژ بالا به جریان الکتریکی با شدت بالا و ولتاژ پایین است. دستگاه جوش اینورتر می‌تواند به کمک برخی رکتی فایرها و سوئیچ حالت جامد، جریان برق متناوب 60​​ هرتز (AC) ورودی را به جریان (DC) خروجی تبدیل کند.

دستگاه جوش CO2 به وسیله گاز دی اکسید کربن کار می‌کند و برای جوشکاری قوس الکتریکی مناسب است. از برندهای با کیفیت دستگاه جوش می‌توان به دستگاه جوش رونیکس، آینهل، آروا، محک، وینر، راد الکتریک، دوو، المکس، هیوندای، آلفا، ایران ترانس، صباالکتریک، آنکور، توسن، و… اشاره کرد.

جوشکاری
جوشکاری

اره عمود بر یا اره چکشی

این دستگاه یکی از پر کاربرد ترین ابزار های کارگاهی برای برش کاری چوب در ساخت مصنوعات چوبی، نصب کابینت، برش منحنی و قوس‌ها، ویترین سازی و موارد مشابه است. این ابزار با توجه به خلاقیت فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که می‌دانید این ابزار کارگاهی برقی قابل حمل است. بنابراین خرید آن منطقی به نظر می‌رسد. همچنین با قدرت و موتورهای مختلف در بازار عرضه می‌شود. از این ابزار برای برش انواع چوب، فلزات، پلاستیک و صفحات مرکب چوبی استفاده می‌گردد.

تیغه اره چکشی عمود بر سطح قطعه کار در جهت بالا و پایین حرکت می‌کند و در هنگام بالا آمدن برش ایجاد می‌کند. علاوه بر برش‌های عمود، برش‌های تحت زاویه بین 15 تا 90 درجه را نیز با این دستگاه می‌توان انجام داد.

اره عمود بر
اره عمود بر ماکیتا

نردبان، ابزار کارگاهی همه کاره

نردبان که معرف حضور همه ما است و از کارآیی‌های بی پایان آن به طور کامل آگاه هستیم. نردبان ابزار کارگاهی ساده‌ای برای دست یابی به ارتفاعات و سطوح بالاتر است که اگر از آن‌ها به درستی استفاده و مراقبت کنیم برای سال‌های زیادی با ما همراه خواهند بود.

نردبان در سه نوع چوبی، فایبرگلاس و آلومینیومی ساخته می‌شوند. نردبان‌های فایبرگلاس عموما در طول‌های بلند در دسترس نیستند. از آنجا که فایبرگلاس از چوب متراکم‌تر هست، در یک سایز مشابه فایبرگلاس از نردبان چوبی سنگین‌تر است. نردبان‌های آلومینیومی نیز در دو شکل با ریل‌های یکپارچه و ریل‌های نواری تولید می‌شوند. نردبان‌های یکپارچه، نوعی از نردبان‌های حاوی ریلهای یکپارچه آلومینیومی به همراه پله‌هایی از جنس آلومینیوم هستند که با اتصالاتی در فواصل منظم به ریل‌ها متصل شده‌اند.

نردبان
نردبان کارگاهی

جارو برقی صنعتی

دستگاه‌ جاروبرقی صنعتی، محصولی فوق‌العاده برای انجام نظافت در کارگاه‌های مختلف است. از این دستگاه در کارخانه‌ها و بسیاری محیط‌های صنعتی دیگر برای جمع آوری و انتقال انواع آلودگی‌های خشک و مرطوب استفاده می‌شود.

دستگاه‌های مکنده صنعتی از تنوع بالایی برخوردار هستند. با این حال، پر استفاده ترین نوع آنها دستگاه‌های جارو برقی صنعتی آب و خاک است که قادرند انواع آلودگی‌های خشک و مرطوب را به راحتی از روی سطوح و تجهیزات در صنایع مختلف جمع آوری کنند.

تفاوت جارو برقی صنعتی و معمولی در این است که در مدل صنعتی با هدف استفاده برای مصارف صنعتی، نیاز به کارکرد سنگین داریم یا اینکه باید در مکان‌ها و مراکز خرید بزرگ از آن استفاده کنیم. جاروبرقی های صنعتی دارای 2 و یا 3 موتور مکنده هستند به طوری که هر موتور مکشی به اندازه یک جاروبرقی معمولی دارد.

سندان، ابزار کارگاهی آهنگران

سندان یکی از ابزار های کارگاهی است. آهنگران، مسگران و نعلبندان اشیاء را بر آن می‌کوبند یا آهن‌پاره‌ها را با پتک بر روی آن صاف می‌کنند.

سندان از چدن یا فولاد ساخته شده و روی پایه‌ای چدنی یا قطعه‌ چوبی محکمی قرار داده می‌شود. صنعتگران به طور معمول سطح سندان را سخت می‌کنند و دماغه سندان شکل‌های گوناگونی دارد. به کمک این ابزار می‌توان فلزات را به شکل دلخواه آهنگری کرد. برخی سندان‌ها نیز دو دماغه ساخته می‌شوند.

سندان آهنگری
سندان ایران پتک

میخ‌کوب

دستگاه یا تفنگ میخکوب برای پرتاب میخ به هدف اتصال دو صفحه یا لایه سخت مانند فلز و بتن به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این ابزار کارگاهی محبوب، میخ‌های معمولی برای استفاده مناسب نیستند. برخی از بهترین برندهای میخکوب موجود در بازار و مناسب برای خرید عبارتند از میخکوب الیت، رونیکس، ماکیتا، هیوندای، توسن و کرون.

از تفنگ میخکوب بتنی جهت اتصال پلیت­ها و صفحات مختلف به بتن و برای قرار دادن میخ در بتن و یا انواع مواد مختلف سخت استفاده می‌شود.

اورفرز نجاری

آخرین ابزار برقی ضروری برای هر نجار، اورفرز نجاری است. اورفرزها در دو مدل ثابت و قابل حمل تولید می‌شوند. پیشنهاد کارشناسان انتخاب یک مدل قابل حمل است که وظایف متعددی را بهتر انجام می‌دهد. بهتر است در هنگام خرید اورفرزی انتخاب کنید که موتور پرقدرتی داشته باشد، از قابلیت تنظیم دور دستگاه برخوردار است و حداقل ۲ سایز فرزکاری را پشتیبانی کند.

اور فرز
اورفرز نجاری رونیکس

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

آنکور Anchor معرفی و آشنایی با محصولات این برند

خواندن مطلب بعدی ←

هوش مصنوعی، آینده زندگی و مشاغل در دنیای هوشمند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.