دستگاه فرز سنگ بری و آهنگری و تفاوت آن ها

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

دستگاه فرز جزء یکی از پرکاربرد ترین ابزار آلات مورد استفاده افراد شناخته شده است. کاربرد ها و عملکرد این دستگاه موجب شده تا انواع گوناگونی از آن تولید و ارائه گردد. اما استفاده جامع فرز ها برای سنباده زنی، تراش یا برش قطعات مختلف است. از رایج ترین نوع فرز ها میتوان به فرز سنگ بری و آهنگری اشاره کرد. از این دو دستگاه جهت سنباده کردن و برش قطعات گونان فلزی و مصالح ساختمانی استفاده می شود. این دو فرز ظاهر تقریبا یکسانی داشته اما ویژگی ها و کاربرد آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه این مطلب به شناخت بیشتری از این دو فرز و تفاوت های آن دو میپردازیم.

فرز سنگ بری

همانطور که از نام این دستگاه مشخص و پیداست، فرز سنگ بری برای برش و سنباده سنگ و گرانیت استفاده می شود. همچنین در ساخت و ساز ساختمان و نماسازی کاربرد قابل توجهی از این فرز به چشم می آید. این نوع فرز ها دارای یک صفحه بزرگ چرخان به منظور برش، سایش و … است.

فرز آهنگری

استفاده فرز آهنگری جهت برش فلزات و آهن بوده و کاربرد فراوانی در صنعت و ساخت و ساز دارد. همچنین تعداد دور چرخش آزاد فرز آهنگری از فرز سنگ بری بیشتر است. شاید شنیده باشید که میتوان اره آهن بر را جایگزین این نوع فرز نمود اما اینطور نیست. ویژگی هایی از قبیل سرعت بالا، کاهش خستگی و مصرف کمتر انرژی موجب شده تا این نوع فرز بیشتر بین کاربران محبوب و مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت دستگاه فرز سنگ بری و آهنگری

امروزه در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد برای برش هر نوع قطعه ای با هرنوع جنسی بدون توجه به کاربرد فرز از آن استفاده می کنند. به طور مثال برای برش یا سنباده سنگ، از فرز آهنگری استفاده می کنند که انجام این عمل ممکن است با وجود خطرات احتمالی همراه باشد. اصلی ترین تفاوت این دو فرز در چرخش آزاد آن ها است، به طوری که در حالت معمول سرعت چرخش فرز آهنگری حدود 2000 دور در دقیقه بیشتر از فرز سنگ بری است اما این به معنای ضعف فرز سنگ بری نیست، بلکه آرمیچر این دو دستگاه یکی بوده و فقط دنده فرز سنگ بری درشت تر می باشد که همین موضوع موجب کاهش سرعت چرخش می شود. همچنین قطر صفحات این فرز ها در سنگ بری بیشتر از آهنگری است. البته جهت انجام کار های سبک استفاده از هر دو فرز جایز است اما برای کارهای تخصصی انجام کار بدون توجه به نوع فرز، احتمال صدمه به دستگاه یا آسیب های بدنی برای کاربر را به همراه دارد.

بنابراین هنگام خرید فرز به نکات مهمی از قبیل کارایی، میزان سرعت، قطر صفحه و … توجه کافی را داشته باشید و همچنین خطرات احتمالی را برای استفاده از هر نوع فرزی جهت انجام کار هایی که مربوط به کاربرد فرز نمی باشد در نظر داشته باشید.

همچنین بخوانید در مورد آلیاژ زاماک، کاربرد های آن و ابهامات به وجود آمده در مورد این آلیاژ

بیتا خطیب

سلام! بیتا خطیب هستم، سال 1382 در شهر مشهد متولد شدم. من علاقه به نوشتن، تولید محتوا و کسب تجربیات و اطلاعات جدید در این حیطه دارم. افزون بر تولید محتوا در زمینه SEO فعالیت دارم. فعالیت رسمی من از پی بام مگ آغاز و در حال حاضر به عنوان نویسنده با تیم پی بام همراه هستم.

→ خواندن مطلب قبلی

زاماک چیست؟ کاربرد زاماک و خصوصیات آن + اینفوگرافی

خواندن مطلب بعدی ←

تبدیل مینی فرز به پروفیل بر و ویژگی های آن + فیلم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.