لوازم یدکی مورد نیاز ابزار برقی، آشنایی و راهنمای تعمیرات

لوازم یدکی

لوازم یدکی

لوازم یدکی ابزار برقی و شناخت انواع آن منحصر به فروشندگان و مصرف کنندگان حرفه‌ای ابزار نیست. بر خلاف آنچه تاکنون به نظر می‌رسید ابزارآلات بسیاری پیش از پایان عمر مفید به تغییر برخی لوازم موجود در آن نیازمند هستند.

لوازم یدکی پر مصرف ابزار برقی عبارتند از: ذغال صنعتی، آرمیچر، کلکتور و کلید که همگی از اجزای اصلی موتورهای یونیورسال هستند.

برخی ابزار برقی به واسطه استفاده غیر اصولی، ساعات کار طولانی و یا حوادث ناگهانی به لوازم یدکی نیاز پیدا می‌کنند. البته کمتر اتفاق می‌افتد که این موضوع سبب ایجاد نگرانی خاص برای دارندگان ابزار برقی شود. با این حال، شناسایی برخی از مهم‌ترین قطعات مورد نیاز خالی از لطف نیست که در این مطلب مجله اینترنتی پی‌بام به آن می‌پردازیم.

موتورهای الکتریکی

موتورهای الکتریکی در نمای کلی شامل نمونه‌هایی از جمله: موتورهای DC، موتورهای میدان سیم‌پیچی شده، موتورهای یونیورسال، موتورهایAC ، موتورهای پله‌ای و موتورهای خطی هستند. از این رو، انواع آرمیچر بر اساس انواع و اقسام این موتورهای الکتریکی طبقه‌بندی می‌شود.

لوازم یدکی ابزار برقی

در یک نمای کلی تمامی ابزارآلات برقی از دو قسمت اصلی تشکیل شده‌اند که هر کدام را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

  • آرمیچر
  • بالشتک

آرمیچر

آرمیچر به بخشی از موتور الکتریکی گفته می‌شود که انرژی پتانسیل الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کند. به عبارت دیگر، ولتاژ ورودی روی آن اعمال می‌گردد. این انرژی جنبشی و حرکتی به وسیله‌ و یا عبور یک جریان از سیم پیج موتور در یک میدان مغناطیسی حرکت چرخشی ایجاد می‌کند. هسته‌ آرمیچر معمولا از ورقه‌های فولادی ضخیمی ساخته می‌شود که توسط لایه نازکی از عایق از یکدیگر جدا شده‌اند. بر روی هسته‌ آرمیچر شیارهای مختلفی وجود دارد که سیم پیچ‌ها در داخل آن قرار می‌گیرند.

از جمله شایع‌ترین دلایلی که سبب خرابی آرمیچرها می‌شود، اتصال کوتاه است. علاوه بر این اتصال بخش سیم پیچ آرمیچر به بدنه نیز می‌تواند موجب خراب شدن و نیاز به لوازم یدکی در این قطعه شود.

لوازم برقی ابزار برقی
یک نمونه آرمیچر دریل

بالشتک

این قسمت از یک آهن ربا در میان یک پوشش عایق تشکیل شده که به دو ذغال متصل است. بالشتک هنگام اتصال مدار خارجی امکان حرکت آرمیچر را به وجود می‌آورد. در واقع، بالشتک با ایجاد میدان مغناطیسی کمک شایانی به چرخش موتور می‌کند. همچنین بالشتک مانع از ورود گرد، خاک و حتی اشیای خارجی به داخل آرمیچر می‌شود.

موتور یونیورسال

می‌توان گفت موتورهای الکتریکی 99 درصد ابزارآلات از موتور یونیورسال ساخته شده‌اند. دلیل نیاز به ساخت موتور یونیورسال این بود که محصولات الکتریکی به موتوری نیازمند بودند که هم قابلیت استفاده در برق رایج متناوب (AC) را داشته باشد و هم از مزیت‌های یک موتور مستقیم (DC) برخوردار باشد. در واقع، موتور یونیورسال یک موتور مستقیم هست که برای استفاده در جریان متناوب سازگار شده است. به عبارت دیگر، شما می‌توانید موتور یونیورسال را به برق باتری یا برق شهری متصل کنید.

مشخصه اصلی و  بارز یک موتور یونیورسال وجود مجموعه کموتاتور (جابه‌جا گر- یک سوئیچ اغلب مکانیکی که دائماً جهت جریان را در روتور عوض می‌کند) است که شامل کلکتور، ذغال صنعتی و نگه‌دارنده های آن می‌شود.

موتور یونیورسال در کنار مزیت‌های پرکاربرد خود با توجه به شکل طراحی دارای استهلاک بالای مکانیکی است و به لوازم یدکی مخصوص خود نیاز دارد. این موتور دوره مراقبت و تعمیر و نگهداری کوتاه مدتی دارد. در این‌ بین قطعاتی مانند ذغال هر از چند گاهی باید با توجه به زمان کاربری شما تعویض شوند. به این دلیل لوازم یدکی، استهلاک بالا و هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر را می‌توان از کاستی‌های یک ابزار با موتور یونیورسال عنوان کرد.

لوازم یدکی و اجزای موتور یونیورسال

قسمت‌های مختلف موتورهای یونیورسال عبارتند از:

  • ذغال صنعتی:

    یک بلوک کربن فشرده یا همان ذغال در دو طرف کلکتور قرار دارد که به مدار خارجی متصل است. این قطعه سبب ایجاد ارتباط بین کلکتور و ذغال خواهد شد.
    گرافیت موجود در ذغال یک نوع کربن است که الکتریسیته تولید می‌کند. همچنین به عنوان روان‌کننده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

  • کلکتور، لوازم یدکی مهم:

    کلکتور از تیغه‌های مسی به شکل ذوزنقه تشکیل شده که به خوبی عایق بندی شده‌اند. این قطعات به خوبی روی هم پرس شوند. وظیفه کلکتور در آرمیچر ایجاد تماس و یا اتصال بین سیم پیچ و مدار الکتریکی خارجی است.

  • بال برینگ، لوازم یدکی در دسترس:

    این واژه از دو کلمه ball به معنای گوی و bearing به معنی تحمل کردن ساخته شده است. کار اصلی بال برینگ جلوگیری از کشیده شدن سطوح روی یکدیگر است. همچنین می‌تواند موجبات کاهش تماس سطوح و میزان اصطکاک را به وجود آورد. کاربرد بال برینگ در جاهایی که بار نسبتا کم باشد بیشتر است.

  • کلید:

  • درب ذغال:

این قطعات تقریباً در تمامی ابزار آلات مشترک هستند و پر مصرف‌ترین لوازم یدکی در میان آنها ذغال صنعتی، آرمیچر، کلکتور و کلید هستند. اغلب خرابی‌هایی که در ابزار برقی اتفاق می‌افتد به آرمیچر مربوط است که در میان این قطعات پیچیدگی بیشتری هم دارد. در میان ابزارآلات گیربکس‌ها بسیار کمتر آسیب می‌بینند.

در پایان:

تعمیر و تهیه لوازم یدکی ابزار برقی حتی در شرایط فعلی کار چندان سختی نیست. اگرچه، در برخی مدل‌های خاص ممکن است دشواری‌هایی به همراه داشته باشد. پیشنهاد کارشناسان پی‌بام درباره نگهداری از ابزار برقی برای نیاز پیدا نکردن به موضوع تعمیرات این است که:

  • برای ابزار برقی خود حتماً سرویس دوره‌ای داشته باشید و از ساعات کاری طولانی با ابزار میان رده خودداری کنید.
  • در صورت نداشتن دانش و مهارت کافی از بازکردن ابزار به قصد تعمیر آنها خودداری کنید.
  • از ابزار خود مراقبت کنید و در نگهداری از آن‌ها وسواس به خرج دهید.
  • در صورت نیاز به خدمات فنی از فروشندگان معتبر و یا مراکز اصلی کمک بخواهید.
  • پس از هر بار استفاده از ابزار آن‌ را با دقت تمیز کنید.
  • در صورتی که جرقه یا اتصال حین استفاده از ابزار اتفاق افتاد، مجدداً آن را روشن نکنید.

اگر همچنان سوالی درباره روش‌های تعمیر و نگهداری، تهیه ابزار و لوازم یدکی مورد نیاز ابزار برقی خود داشتید، کارشناسان پشتیبانی فروشگاه اینترنتی پی‌بام به صورت 24 ساعته در کنار شما هستند.

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

دریل پیچ گوشتی شارژی؛ برندها، کاربردها و مزایای این ابزار

خواندن مطلب بعدی ←

چسب کاغذ دیواری چیست؟ محاسبه میزان چسب کاغذ دیواری

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.