ماکیتا، داستان مردی پر تلاش و برند قابل اعتماد جهانیان

برند ماکیتا

برند ماکیتا، یک نشان تجاری، برند ابزار ژاپنی در دنیای ابزار آلات است. سابقه طولانی فعالیت این شرکت به سال 1915 بر می‌گردد. در ابتدا به عنوان شرکت خصوصی فروش و تعمیرات ابزار برقی در استان آیچی ژاپن با نام ماکیتا دنکی سِی ساکوشو توسط ماسابورو ماکیتا پایه گذاری شد. در دسامبر 1938 این شرکت به صورت رسمی با نام شرکت برق کاری ماکیتا (Makita Corporation) ثبت شد.

ماکیتا
ماسابورو ماکیتا

ماکیتا تاریخچه‌ای زیر سایه جنگ جهانی دوم

پس از پایان جنگ جهانی اول آنها توانستند اولین موتور و موتور الکتریکی خود را تولید کنند. پانزده سال بعد نخستین فروش خارجی شرکت به ثبت رسید. موتورهای الکتریکی که به سفارش شوروی تولید شده بودند.

با شروع جنگ جهانی دوم، شرکت ماکیتا که حالا اولین سال تولد خود و موفقیت‌های جدیدش را جشن می‌گیرد مجبور به رها کردن تمامی تاسیسات و کارخانه خود می‌شود. آنها به مکانی جدید در نزدیکی شهر آنجو و به نام سومیوشی چو منتقل می‌شوند. این تصمیم راهکاری برای دور ماندن از حملات هوایی نیروهای متفقین بود.

پس از جنگ، ژاپن به کمک ایالات متحده با هدف تبدیل شدن به کشوری مرفه، شروع به بازسازی و رهایی از اثرات تخریب می‌کند. در سال 1950، شرکت تمرکز خود را بر تولید ابزار برقی می‌گذارد. در سال 1958، در حال برنامه‌ریزی برای بازاریابی و فروش نخستین ابزار برقی قابل حمل این برند است. یک سال بعد، ماکیتا اولین دستگاه اره شیار زن خود را معرفی می‌کند. حالا با تمام پولی که در راه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری شده، ماکیتا در سال 1962 یک اره گرد و یک دریل برقی را روانه بازار می‌کند.

در سال 1969، برند ژاپنی بار دیگر با معرفی اولین ابزار برقی قابل شارژ با نام اختصاری  the 6500D در کانون توجه قرار می‌گیرد. The 6500D یک دریل با سیم و باتری قابل حمل بود. این دستگاه جدید به کارگران امکان جابه‌جایی بیشتر و قابلیت تطبیق پذیری بالاتری داد. این نوآوری انقلابی در کارگاه‌های ساختمانی ایجاد و ماکیتا را به یک نشان ملی قابل اعتماد بدل کرد.

برند ابزار
اولین موتور برقی برند ماکیتا

ورود به دوران مدرن

در سال 1970، ماکیتا سرانجام توانست به ایالات متحده راه پیدا کند. سپس هشت سال بعد، اولین دریل بی سیم خود را با نام اختصاری 6010D روانه بازار کرد. در آن زمان این دستگاه یک ابداع نو ظهور بود که دسترسی و انعطاف بیشتری به کارگران ارائه داد.

شرکت ماکیتا در دهه‌های هشتاد و نود روند رو به رشد خود را با سرعت بالاتری ادامه داد و توانست فروشگاه‌های متعددی در آمریکا، تایوان، اسپانیا، بریتانیا، هنگ کنگ، نیوزلند، لهستان، آرژانتین، شیلی و دیگر نقاط جهان افتتاح کند. عوامل گوناگونی ماکیتا را برای ایجاد عملیات تولید در خارج کشور ترغیب می کرد. از جمله این عوامل باید به افزایش کار آفرینی و به حداقل رساندن نرخ نوسانات ارزی همچنین از بین بردن محدودیت های تجاری و به اصطلاح پیوند بین کسب کار اشاره کرد.

ماکیتا ابزار محبوب جهانیان

در سال 1990، ماکیتا توسعه محصولات خود را ادامه داد و تبدیل به ابزار محبوب بسیاری در سراسر جهان شد. این شرکت با تمرکز بر طراحی، تطبیق پذیری، کاهش سر و صدا، ارتعاش کمتر و… توانست تا پایان سال 1997 بیش از 190 محصول را اختراع و به دنیا عرضه کند. در همین سال ماکیتا دو خط تولید محصولات بی سیم و شارژی خود را راه اندازی کرد.

از جمله نمونه های مهم و پرطرفدار بی سیم و شارژی باید به دریل پیچ گوشتی چکشی شارژی اشاره کرد. این ابزارها با باتری های 12 و 18 ولت کار می کنند و مورد استفاده در صنایع مختلف هستند. البته ابزار مشکی ماکیتا 18 ولت هستند، وزن کمتر و قابلیت حمل آسانی دارند.

در سال 2004، این شرکت نخستین موتور بدون جاروبک (براشلس) خود را برای صنایع هوایی تولید کرد. این ابزار، از مدت کار بالاتری برخوردار است و قدرت و سرعت بیشتری نیز دارد.

شرکت‌های تابع

شرکت ماکیتا در سال ۲۰۰۲ خط تولید محصولات ارزان قیمت خود را برای فروش در بازارهای آسیایی خارج از ژاپن تحت نام Maktec در چین راه اندازی کرد. محصولات Maktec نام برند اصلی را یدک می‌کشند و براساس اعلام این شرکت، مکتک با کاهش هزینه‌های تولید، محصول نهایی را با قیمتی ارزان‌تر ولی بدون هیچ افت کارایی نسبت به محصولات ماکیتا ارائه می‌کند.

محصولات آبی و سبز ماکیتا

همان طور که اشاره شد، شرکت ماکیتا تولید ابزار آلات ارزان قیمت را دستور کار خود قرار داد و در آنها از تکنولوژی SSP(Simple Solid Power ) استفاده کرده است. ابزار سبز در مقایسه با ابزار صنعتی آبی رنگ قیمت مناسب‌تری دارند. دلیل پایین تر بودن قیمت به سبب استفاده نکردن از تکنولوژی های گران قیمت در این ابزار هست. با دقتی بیشتر در ابزار سبز رنگ این شرکت می‌توان روی برخی از آنها واژه SSP را مشاهده کرد.

برند ماکیتا
ابزار سبز و آبی ماکیتا

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

میخکوب برقی یا میخکوب بادی! کدام گزینه مناسب کار شما است؟

خواندن مطلب بعدی ←

تبدیل مینی فرز به اره زنجیری، یک گجت نوین و محبوب

یک مورد نظر

  • به عنوان یک استاد کار ماکیتا را همه دوست دارن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.