میخکوب برقی یا میخکوب بادی! کدام گزینه مناسب کار شما است؟

میخکوب

میخکوب

میخکوب بادی بخریم یا شارژی، مجله پی‌بام بررسی می‌کند

این روزها تنوع بالای ابزار آلات موجود در بازار از یک سو و از سوی دیگر سرعت فناوری و کارآیی متفاوت دستگاه‌ها سبب سردرگمی خریداران شده است. آنطور که می‌دانیم هر ابزار برای هدف، کاربرد و برطرف ساختن نیاز خاصی طراحی می‌شود. برخی ابزار آلات مناسب مصارف خانگی هستند و برخی دیگر مطلوب استفاده کارگاهی یا صنعتی سنگین. با این همه در میان انبوه تبلیغات و تمجیدها، انتخاب میخکوب مناسب کار دشواری نیست. شما چه نیاز دارید؟ میخکوب بادی، میخکوب برقی یا شارژی. همه چیز به شما بستگی دارد.  ادامه این مطلب همراه مجله پی‌بام باشید…

میخکوب و انواع آن

فعالیت روزانه طیف وسیعی از استادکاران و صنعتگران که با ابزار سر و کار دارند با میخ و چکش گره خورده است. این نیاز زمان و انرژی زیادی را به خود معطوف می‌کند. حالا شرایطی را ببینید که مجبور به کوبیدن میخ‌های متعدد هستید و به چکش در دستتان و مسیر طولانی پیش رو نگاه می‌کنید. چنانچه هر گونه اشتباهی در مسیر گذاشتن میخ‌ها انجام دهید باید آن را با قلاب انتهای چکش اصلاح کنید. وقت، خستگی فیزیکی و انرژی زیاد شما را مجبور به استفاده از یک میخ‌کوب قدرتمند می‌کند. ابزاری که می‌تواند در هر دقیقه ده‌ها و صدها میخ را دقیق و محکم در محل مورد نظر وارد کند.

تفنگ میخکوب، پل پیروزی است. افزاش سرعت، خروجی بهتر و وزن کمتر تنها بخشی از مزایای استفاه از تفنگ میخکوب است. یکی از پارامترهای مهم در انتخاب تفنگ میخکوب وزن آن است. اگر میخکوب وزن زیادی داشته باشد ممکن است که در حین استفاده تعادل کاربر را بر هم ریخته و جابه‌جایی ابزار را نیز سخت کند. این ابزار در سه مدل میخکوب برقی، بادی و گازی در بازار موجود هست که در ادامه به بررسی زوایا و مدل‎های مختلف هر کدام می‌پردازیم.

مدل شارژی

تفنگ میخکوب شارژی بر خلاف مدل برقی که با اتصال مستقیم به برق کار می‌کند از منبع انرژی باطری بهره می‌برد. همچنین مثل مدل بادی وابستگی به کمپرسور و شلنگ هوا ندارد. استادکاران هنگام کار کردن در ساختمان‌های بلند مجبور به حمل کمپرسور هوا و وزن سنگین آن هستند. در حالی که مدل‌های شارژی نیازی به کابل و پریز برق، شلنگ هوا و… ندارند بلکه با یک باتری لیتیوم یونی کار می‌کنند. همچنین برخی مدل‌های این دستگاه از چراغ‌های LED بهره می‌برند که در هنگام کار فضا را روشن می‌کند و باعث کاهش درصد خطا می‌شود.

ابزار میخکوب شارژی
میخکوب شارژی

میخکوب بادی

میخ کوب بادی یکی از انواع میخکوب‌ها است و همانطور که از اسمش پیداست به کمک یک دستگاه کمپرسور باد کار می‌کند. این دستگاه کاربردهای مفید بسیاری دارد. یک پیستون در این سیلندر وجود دارد که به سرعت به سمت پایین حرکت می‌کند، و بدین ترتیب میخ‌های مقابل خود را به سمت نوک میخکوب هدایت کرده و در نهایت به درون سطح مورد نظر می‌کوبد. از مهم ترین نکاتی که باید هنگام استفاده از میخکوب بادی به یاد داشته باشیم، ایمنی کار با آن است که همانند یک اسلحه گرم خطرآفرین است. به هیچ عنوان برای شوخی یا سرگرمی به طرف کسی گرفته نشود. ابزارهای بادی در مقایسه با مدل‌های شارژی استهلاک کمتری دارند، پر قدرت و کم هزینه هستند و از تنوع بالایی برخوردارند.

به یاد داشته باشید که برای نگهداری از این دستگاه، قطعات باید همیشه تمیز شوند یا در صورت لزوم تعویض شوند. برای راحت تر تمیز شدن هیچ وقت از بنزین،روغن گیربکس و امثال آن استفاده نکنید.  اگر از یک شلنگ در اندازه نامناسب استفاده کنید، مثلا شلنگی بسیار بلند که رطوبت بسیاری هم در آن وجود داشته باشد، جریان هوای خروجی کاهش یافته و در نهایت به سایش و عملکرد ضعیف دستگاه منجر می‌شود.

میخکوب بادی

میخکوب گازی

همان طور که از اسمش پیداست عملکردی مشابه دستگاه بادی دارد اما در منبع انرژی مصرفی با آن متفاوت است. میخکوب گازی با استفاده از کپسول‌های مخصوص گاز انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند.  این نوع میخ‌کوب ها با استفاده از هوای فشرده به کار نمی‌افتند، در عوض برای راه‌اندازی آن‌ها از گاز قابل اشتعال استفاده می‌شود تا از این طریق میخ‌ها به سطح مورد نظر کوبیده شوند. شکل بدین صورت است که شارژ الکتریکی موجود در باتری دستگاه سبب اشتعال گاز می‌شود، سپس احتراق رخ می‌دهد، به این صورت پیستون حرکت کرده و میخ مورد نظر از درون دستگاه‌ پرتاب می‌شود.

میخکوب های گازی سرعت برابری با مدل بادی دارند اما به تمیزکاری و مراقبت بیشتری نیازمند هستند. زمان آغاز به کار کوتاه‌تری دارند و برای سطوح سخت و یا دارای مانع بسیار مناسب هستند.

میخکوب گازی

کمپرسور هوا

میخکوب های بادی به یک منبع دائمی هوای فشرده نیاز دارند که کمپرسور هوا مسئولیت تأمین انرژی را بر عهده دارند. چنانچه کمپرسور هوا باد مورد نیاز این دستگاه را برآورده نکند، تفنگ میخکوب عملکرد درستی نخواهد داشت.

در هنگام خرید کمپرسور هوا باید چند عامل مهم را در نظر بگیرید که عبارتند از: ظرفیت مخزن، قدرت فشار، اسب بخار، قابلیت حمل و سیستم خنک کننده هوا.

داشتن ظرفیت مخزن بالا، مزایایی مخصوص به خود دارد و می‌توان مدت طولانی تر از آن استفاده کرد. اگر ظرفیت مخزن کم باشد، کارآیی مدت زیادی طول نمی‌کشد و فشار هوا افت می‌کند. هر چند اندازه کمپرسور به هدف کار شما بستگی دارد.

ابزار کمپرسور باد
کمپرسور باد

مقایسه نگهداری و مدت زمان کار دستگاه‌ها

در میخکوب بادی تعداد قطعات بیشتری به هم متصل شده اند اما طراحی آن آسان تر از میخکوب شارژی است. شما باید مطمئن شوید که شلنگ کمپرسور نشتی ندارد، کوپلرهای اتصال مستحکم هستند و کمپرسور به درستی کار می‌کند. به طور کلی تعمیر و نگهداری ابزارهای بادی آسان است. شما باید هر روز میخکوب را روغن کاری کنید. قطعات زیادی در زنجیره وجود دارد که احتمال خراب شدن آنها در صورت عدم تعمیر و نگهداری مناسب هست.

درباره مقایسه کارآیی دستگاه‌ها در اینجا به صرفاً بررسی میزان کارکرد میخکوب بادی و میخکوب‌ های شارژی می‌پردازیم. میخکوب بادی تا زمانی که برق باشد، کار می‌کند اگر کمپرسور توان مطلوبی داشته باشد. چنانچه کمپرسور کوچکی داشته باشید، گاهی اوقات مجبور هستید از کار دست بکشید. این در حالی است که میخکوب‌های شارژی با کوتاه ترین طول عمر باطری بیش از 400 میخ را شلیک می‌کنند. در برخی مدل‌ها امکان شلیک تا 1600 میخ با یک باطری نیز وجود دارد.

هنگام از کار افتادن میخکوب، در مدل شارژی شما فقط نیاز به تعویض باطری دارید و دور از ذهن است که شارژ هر دو باطری را تمام کنید. در مدل بادی همان طور که گفتیم وقتی دستگاه از کار می‌افتد معمولاً باید زمانی را به کمپرسور استراحت دهید. اگر مشکلی در شلنگ یا برق کمپرسور وجود داشته باشد این کار زمان‌بر و پر هزینه خواهد بود.

مقایسه قیمتی

با توجه به شیب تند قیمت‌ها در سال گذشته و افزایش قیمت دلار در مقایسه با ریال قیمت ابزارها نیز جهش چشمگیری داشته‌اند. هر چند به طور کلی میخکوب‌های شارژی نسبت به مدل‌های بادی در بازار جهانی نیز قیمت بالاتری دارند. به عنوان نمونه میخکوب شارژی 20 ولت شرکت پورتر کیبل با باطری 1.5 آمپر 199 دلار قیمت دارد در حالی که مدل بادی همین ابزار از این شرکت تقریبا 70 دلار قیمت خورده است.

در پایین با هم نگاهی به قیمت برخی مدل‌های میخکوب شارژی، برقی و بادی موجود در بازار می‌اندازیم…

لیست قیمت میخکوب

در پایان

اگر مورد استفاده شما حرفه‌ای یا صنعتی است و نیاز مستمر به میخکوب دارید، به شما پیشنهاد میدهیم که از مدل‌های بادی استفاده کنید. این مهم علاوه بر صرفه قیمتی در شرایط کنونی قدرت، دوام و طول عمر بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر نیاز دارید در مکان‌های مختلف کار کنید و مثلاٌ طبقات متعدد را بالا و پایین روید از مدل‌های برقی یا شارژی در صورت توان مالی استفاده کنید. پس انتخاب مدل و نوع دستگاه میخکوب مورد استفاده شما رابطه مستقیمی با هدف استفاده از این ابزار دارد. در صورتی که به بررسی بیشتر و نگاه از نزدیک به ابزار نیاز داشتید، فروشگاه اینترنتی تخصصی پی بام در کمترین فاصله از شما قرار دارد.

 

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

کارواش ذغالی و القایی، کدام برای خرید مناسب است؟

خواندن مطلب بعدی ←

ماکیتا، داستان مردی پر تلاش و برند قابل اعتماد جهانیان

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.