چسب کاغذ دیواری چیست؟ محاسبه میزان چسب کاغذ دیواری

چسب کاغذ دیواری

چسب کاغذ دیواری

چسب کاغذ دیواری چیست؟ این نوع چسب، محصولی مخصوص با کاربرد آسان است که از ترکیبات شیمیایی با خاصیت لغزندگی ساخته می‌شود. این چسب‌ها که با فرمولی بر پایه نشاسته اصلاح شده‌ تولید می‌شوند از چسبندگی بالایی برخوردار هستند. انواع چسب کاغذ دیواری به طور معمول به صورت خشک یا پودری با دانه‌های درشت عرضه می‌شود که برای استفاده باید آن را با میزان مشخصی چسب و آب مخلوط کرد.

چسب کاغذ دیواری

یک راهکار آسان برای تغییر نما و زیباسازی دیوارهای خانه استفاده از کاغذ دیواری است. برای یافتن و انتخاب کاغذ دیواری با توجه به سبکی که در دکوراسیون داخلی مورد نظر است، باید وقت زیادی صرف کرد. به همان اندازه باید در انتخاب چسب مطلوب و کاربردی حساسیت به خرج دهیم. ممکن است در برخی موارد نصاب یا فروشنده چسب را خود تهیه کند یا همراه داشته باشد. با این حال، داشتن اطلاعاتی درباره انواع چسب کاغذ دیواری، درجه کیفیت و مارک‌های موجود در بازار ضروری و لازم به نظر می‌رسد.

استفاده از چسب مخصوص در نصب کاغذ دیواری مزایای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به بالا رفتن سرعت کار، تمیزی نهایی، نداشتن بوی نامطبوع و خشک شدن سریع اشاره کرد. در گذشته برای عمل آوردن چسب مخصوص، مقداری چسب چوب به آن اضافه می‌کردند که این مسئله مدت زمان نصب و اجرای کار را بسیار بالا می‌برد. همچنین افزودن چسب چوب سبب آن می‌شود که امکان کندن کاغذها با گذشت زمان از بین رود. چسب چوب با گچ روی دیوار ترکیب بسیار محکمی ایجاد می‌کند که در هنگام کندن به سختی یا با خراب کردن دیوارها جدا می‌شود.

انتخاب چسب مناسب وابسته به جنس کاغذ تهیه شده است. به عبارت دیگر، هر فرمول چسب با جنس خاصی از کاغذ دیواری همخوانی دارد و باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم. به طور کلی پنج نوع چسب مخصوص وجود دارد:

  1. چسب کاغذ دیواری با امکان استفاده در آب سرد
  2. چسب‌های همه منظوره
  3. چسب مخصوص با چسبندگی زیاد
  4. چسب فوری یا چسب پوستری
  5. چسب مایع یا آماده مصرف

محاسبه میزان مورد نیاز چسب برای هر رول کاغذ دیواری

برای به دست آوردن میانگین میزان مصرف ابتدا باید ابعاد منطقه مورد نظر را محاسبه کنیم. از جمله داده‌های مورد نیاز مساحت دیوارهای بلند، مساحت دیوار کوتاه و ارتفاع سقف است. در این عملیات به طور معمول ابعاد دهانه پنجره از عدد کل کسر می‌شود. سپس، تعداد رول‌های موجود را در اندازه‌های اتاق تقسیم می‌کنیم. در مرحله بعد، میزان چسب مورد نیاز برای نصب کاغذ روی دیوارها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. معمولاً بر روی بسته بندی چسب‌ها میزان مصرف بر حسب متر مربع و نسبت ترکیب با آب قید شده است.

عرض استاندارد هر رول کاغذ دیواری 530 میلی‌متر هست و طول هر کدام حدود 10.5 متر است. بنابراین شما پس از تقسیم تعداد دیوارهای محیط، کسر ابعاد پنجره‌ها و درها با توجه به اندازه رول و جنس کاغذ می‌توانید میزان چسب مورد نیاز را تعیین کنید.

چسب کاغذ دیواری
اندازه گیری محیط برای تعیین مقدار کاغذ دیواری

میزان چسب مورد نیاز برای کاغذ دیواری اتاق 12 متری

برای پوشش یک اتاق 12 متری به طور متوسط به 3 تا 4 رول کاغذ دیواری نیاز دارید. محاسبه میزان چسب مورد استفاده به این صورت است که هر 400 گرم چسب برای کاغذ دیواری های سبک باید با 28 لیتر آب مخلوط شود. این میزان برای چسباندن 30 رول مناسب خواهد بود. در کاغذ دیواری های با وزن متوسط مخلوط چسب ترکیب شده با 24 لیتر آب برای 21 رول مناسب است. به همین صورت در کاغذ دیواری با جنس سنگین ترکیب چسب با 20 لیتر آب برای 16 رول کافی است. بنابراین در یک اتاق 12 متری حدوداً به کمتر از 100 گرم چسب نیاز خواهید داشت.

در مواردی که لازم است قسمت‌های ترکیبی از کاغذ یا پوستر دیواری را بچسبانید از چسب تعمیر استفاده کنید.

آماده سازی پیش از نصب کاغذ دیواری

دیواری که قرار است کاغذ دیواری بر روی آن نصب شود باید شرایط خاصی داشته باشد. به این معنا که اگر دیوار نم داشته باشد باید علاوه بر نم علت نم زدگی را پیدا کرده و رفع کنید. در صورت عدم تشخیص به موقع و حل نشدن مسئله کاغذ دیواری‌ها پس از نصب دچار مشکل می‌شوند. این مشکل معمولاً به صورت برآمدگی یا افتادگی از روی کار خود را نشان می‌دهد.

اگر دیوار رنگ نخورده باشد یا به طور کامل گچ شده باشد باید از روغن الیف استفاده کرد یا سطح آن را بتونه کاری و زیرسازی نمود. روغن الیف نوعی از روان کننده‌ها هست که مخصوص بتونه، لکه‌گیری و بر طرف کردن ترک‌های ریز روی سطح است. چنانچه دیوار قبلاً رنگ شده باشد باید تمامی گرد و خاک روی دیوار را پاک کنیم تا پس از نصب کاغذ روی آن حباب ایجاد نشود.

شیوه تهیه چسب مخصوص

همانطور که گفته شد، چسب برای آماده سازی باید با میزان مشخصی آب به خوبی مخلوط شود. محتوا بسته را در یک سطل تمیز خالی کنید و به مدت 30 ثانیه هم بزنید.

نصاب‌های کاغذ دیواری معمولاً برای عمل آوردن یا اصطلاحاً قوام چسب از دریلی که مته میکسری روی آن نصب هست، استفاده می‌کنند. پس از مدت کوتاهی مخلوط را دوباره به مدت 3 دقیقه هم بزنید.

نسبت ترکیب چسب و آب بر روی بسته بندی محصول درج شده است. با این حال، مخلوط پودر و آب را تا جایی هم می‌زنیم که مایع غلیظ ژلاتینی به دست آید.

انواع چسب کاغذ دیواری
چسب کاغذ دیواری

قیمت و نحوه خرید چسب 

قیمت بالا و گرانی چسب لزوماً به معنای کیفیت قابل قبول و خوب بودن آن نیست. قیمت انواع چسب براساس کیفیت و میزان مصرف شما برای نصب کاغذ یا پوستر دیواری محاسبه می‌گردد.

چسب‌های با تکنولوژی نانو که به تازگی وارد بازار شده‌اند نسبت به سایر محصولات فعلی موجود نسبتاً ارزان‌تر و با کیفیت بهتری هستند. در صورت امکان چسب مخصوص را از همان محلی که کاغذ دیواری را خریداری کرده‌اید، تهیه کنید. در صورتی که اطلاعات کافی از انواع جنس‌ها و مارک‌های موجود در بازار ندارید، حتماً از فروشنده در این مورد سوال کنید.

چنانچه به دنبال یافتن قیمت نهایی ارزان‌تر هستید، باید به تغییر اندازه و ترکیب مایعات فکر کنید. هر چند این موضوع می‌تواند در کیفیت نهایی کار بسیار تاثیرگذار باشد. یک راهکار دیگر آن است که جنس و وزن کاغذ یا پوستر مد نظر خود را عوض کنید. این موضوع می‌تواند در میزان چسب مصرفی اثر گذار شود. در این حالت، یک اشتباه محاسباتی کوچک می‌تواند به صرف هزینه و وقت بیشتر بیانجامد بنابراین می‌توانیم توصیه کنیم که کیفیت را فدای قیمت نکنید و تا زمانی که بودجه مناسب برای بازسازی در اختیار ندارید از انجام آن صرفنظر کنید.

با این همه، اگر قصد خرید دارید و به دنبال مرکزی مطمئن برای عرضه انواع چسب کاغذ دیواری هستید می‌توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی پی‌بام برای دریافت اطلاعات و راهنمای خرید در ارتباط باشید. پی‌بام با تضمین اصالت کالاها و پشتیبانی 24 ساعته در کوتاه ترین زمان ممکن خرید را به شما تحویل می‌دهد و گستره متنوعی از انواع چسب در این فروشگاه آماده ارائه به شما هستند.

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

لوازم یدکی مورد نیاز ابزار برقی، آشنایی و راهنمای تعمیرات

خواندن مطلب بعدی ←

گالوانیزه؛ ورق گالوانیزه چیست؟ بررسی و فرایند تولید فولاد گالوانیزه

2 مورد نظر

  • یه سایت پیدا شد که جامع وکامل توضیح داد

  • سلام
    توضیحات کامل و خوبی بود
    دمتون گرم

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.