تشخیص ابزار اصل و تقلبی؛ چگونه ابزار اصلی را از تقلبی تشخیص بدهیم؟ | اینفوگرافی

تشخیص ابزار اصلی و تقلبی

چگونه ابزار اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم

ترفندهای تشخیص ابزار اصل و تقلبی

با تشدید تحریم ها، افزایش قیمت ارز و افزایش شدید قیمت کالاهای دلاری و اصلی و همچنین قاچاق و به اصطلاح کولبری برخی کالاها از مرزهای غربی کشور به عنوان اصل، و مهمتر از همه تعطیلی و عدم فعالیت شرکت های معتبر وارد کننده ابزار همچون ماکیتا و بوش در ایران، متاسفانه عرضه و فروش ابزارهای غیراصل و اصطلاحا تقلبی و فیک در بازار افزایش یافته است. حتما شما هم در مورد برندهای فیک در بازار بسیار شنیده ‌اید و اگر این موضوع دغدغه شما در هنگام خرید ابزار آلات به خصوص ابزارهای برقی است، نگران نباشید؛ در این مقاله، ترفندهای کاربردی جهت تشخیص ابزار اصل و تقلبی را به شما آموزش خواهیم داد. پس با ما همراه باشید تا در هنگام خرید، کلاه سرتان نرود! در مورد اصل یا تقلبی بودن ابزارها مهم ترین نکات را به ترتیب زیر در نظر داشته باشید.

  1. مهم ترین نکته در تشخیص ابزار اصل از تقلبی در ابتدا ظاهر و بسته بندی کالاست.
  • استفاده نا به جا و غیر متعارف از ساخت کجا (Made in)

شرکت های بزرگ و معتبر تولید کننده ابزار نیاز به تکرار و تاکید بر اصل بودن کالای خود روی بسته بندی ها ندارند، اولین نکته در مورد کالاهای تقلبی تکرار کلمات ساخت کجاست یا Made In. برای نمونه در مورد محصولات برند ماکیتای تقلبی شما به کرات با نوشته Made in Japan مواجه خواهید شد. نکته جالب توجه در مورد برند ماکیتا برای مثال این است که اکثر ابزارهای برند ماکیتا در ژاپن تولید نمی شوند و بیشتر در رومانی، چین، روسیه و… تولید می شوند که با توجه به مدل کالا، شما به سرعت متوجه غیر اصل بودن آن خواهید شد. بیشتر بدانید که مدل های اصلی مینی فرز ماکیتا در چین تولید می شوند اما فرزهای سنگبری و آهنگری در ژاپن. در مورد محصولات بوش هم این مورد صادق است. ابزارهای بوش ممکن است در مالزی، روسیه، چین، سنگاپور و سایر کشورها تولید شوند. همچنین برخی از کالاهای اصلی ممکن است نوشته ساخت کدام کشور نداشته باشند. در این مورد برای مثال می توان به محصولات برند ژاپنی لایت اشاره کرد؛ که در اکثر موارد عبارت ساخت ژاپن ندارند.

تشخیص ابزار اصلی و تقلبی
  • غلط های املایی و ویرایشی روی بسته بندی

معمولا متقلبان و متخلفان سواد آنچنانی برای کپی کردن عناوین و مطالب روی جلد بسته بندی ها ندارند. یکی از راه های آسان تشخیص ابزار اصلی از فیک توجه به متن های نوشته شده روی بسته بندی است. معمولا تاکید بر اصلی بودن و استفاده از کلماتی چون Original از گاف های متقلبان است. شرکت بوش روی بسته بندی کالاهای خود نمی نویسد اصلی!

  • ظاهر بسته بندی

توجه به کیفیت ساخت کیف برزنتی یا BMC  ابزارها یکی از راه های تشخیص اصل بودن کالاست. کیف های اصلی معمولا از جنس پلاستیک های درجه یک و مواد اولیه با کیفیت و نرم ساخته می شوند. معمولا شرکت های معتبر برای بسته بندی کیف ها طرز استفاده آسانی ایجاد می کنند. یعنی بسته بندی و کیف های حمل باید به راحتی قابل استفاده باشند.

تشخیص ابزار اصلی از تقلبی کیف
یک نمونه کیف BMC مربوط به ابزار ماکیتا

2. پس از ظاهر و بسته بندی کالا به بررسی خود ابزار از لحاظ تشخیص اصل یا فیک بودن می پردازیم؛

  • شماره سریال و لیبل کالا

ساده ترین راه بررسی اصل بودن ابزارها، شماره سریال آن است. شرکت های تولید کننده ابزار اصلی معمولا در سایت خود قابلیت اعتبار سنجی سریال کالاهای تولیدی خود را دارند. معمولا سریال کالا معرف کشور تولید کننده ابزار نیز است. برای مثال محصولات بوش در کشورهای مختلفی مونتاژ می‌شوند. علائم اختصاری بعضی از این کشورها نیز در لیبل کالا قابل مشاهده است؛ مثلا GB برای کشور انگلیس، OE روسیه، EU اروپا، PL لهستان، EE اسپانیا و UC آمریکا وجود دارد. با بررسی سریال کالا در سایت شرکت تولید کننده می توانید از اصل یا تقلبی بودن ابزار مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

تشخیص کالای اصلب از تقلبی توسط سریال نامبر
تشخیص ابزار اصلی از تقلبی توسط سریال نامبر دستگاه
  • بررسی هویت کالا

هویت کالا نیز در شناخت کالای اصل از غیر اصل بسیار مهم است. بسیار دیده شده که ابزاری با برند به ظاهر معتبر در بازار در حال عرضه و پخش است که با بررسی بیشتر متوجه شدیم که شرکت تولید کننده اصلی، اساسا چنین کالایی تولید نکرده!
برای بررسی هویت ابزار بهترین مرجع سایت شرکت تولید کننده محصول است.

  • وزن ابزار

کالای تقلبی ممکن است از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به کالای اصلی باشد اما یک عامل مهم در تشخیص اصل بودن ابزارها وزن آن است. معمولا دریل اصلی، مینی فرز اصلی و پیچ گوشتی برقی های اصلی و سایر ابزارهای اصل نسبت به دریل تقلبی و مینی فرز تقلبی و پیچ گوشتی برقی های تقلبی سنگین تر هستند. ابزارهای اصل و برند معمولا وزن بیشتری نسبت به ابزارهای تقلبی دارند. دلیل عمده این است؛ کالاهای اصلی با توجه به متریال بهتر، سیم پیچ قوی تر و بیشتر و آلیاژ بهتر به کار رفته در ابزار به خصوص ابزارهای برقی، میبایست وزن بیشتری داشته باشند.
متقلبان و سازنده های کالاهای فیک معمولا برای استفاده کمتر از متریال و همچنین سبک تر بودن کالا برای حمل و قاچاق، سعی در سبک سازی کالاهای تقلبی دارند.

تشخیص ابزار اصلی از تقلبی
ابزار اصلی معمولا سنگین تر از ابزار تقلبی هستند
  • نکات فنی جزئی و ظاهری

سایر نکاتی که برای کالاهای اصلی باید لحاظ کنیم مواردی جزئی تر هستند، مثلا طول کابل برق دستگاه و اقلام همراه ابزارهای برقی از موارد قابل بررسی است. ابزارهای برقی اصلی معمولا لوازم همراه و جانبی دارند که از کیفیت بالایی برخوردار است. و معمولا کابل برق بلند با سیم های زخیم دارند. ابزارهای فیک معمولا لوازم جانبی ندارند و کابل های برق کوتاه دارند. در برخی موارد قضیه برعکس نیز می شود؛ مثلا کالای فیک شامل تعداد زیادی لوازم جانبی بی کیفیت است که از لحاظ منطقی با کالای اصلی و قیمت آن نمی خواند. پس الزاما وجود یا عدم وجود لوازم جانبی ابزار بستگی به منطق و قیمت کالا و اطلاعات لوازم جانبی در سایت برند دارد.

تشخیص کالای اصلی از تقلبی توسط جزییات
  • صدای ابزار هنگام کارکرد

راه دیگر تشخیص کالاهای اصل از غیر اصل تست کالا است. به طوری که اگر پس از روشن کردن ابزار صدای کارکرد کالا غیر متعارف و بسیار بلند باشد، نشان غیر اصل بودن کالاست. لرزش و یا بد کارکردن از دیگر نشانه های تقلبی بودن ابزار است. ابزار اصلی معمولا بسیار کم صدا و نرم کار می کنند.

لوازم برقی ابزار برقی
یک نمونه آرمیچر دریل
  • قیمت جهانی کالا

ابزارهای ساخت برندهای معتبر و جهانی همچون بوش، ماکیتا، میلواکی، آاگ، متابو و غیره معمولا در سایت های بزرگ فروش کالا در جهان مثل آمازون و علی بابا قابل مشاهده و خرید است. اگر دنبال خرید ابزار اصلی و اورجینال هستید همواره به قیمت کالا توجه ویژه داشته باشید. خرید کالای اصلی و ارزان همیشه در تضاد هستند. برای محاسبه حدودی قیمت کالا می توانید قیمت جهانی کالا را در سایت آمازون بدست آورده و با قیمت روز دلار محاسبه نمایید تا بتوانید به صورت حدودی قیمت واقعی ابزار را در اختیار داشته باشید.

برای نمونه بسیار دیده شده که مثلا یک فرز ماکیتا در سایت آمازون به قیمت روز دلار، حدود 3 میلیون تومان بدون در نظر گرفتن هزینه حمل و عوارض و گمرک بوده، اما برخی فروشندگان ابزار در کشور، همان دستگاه را به قیمت 2 میلیون عرضه می کنند. قطعا دستگاه 2 میلیون تومانی فیک و تقلبی است.

سایت آمازون
قیمت محصولات اصلی در سایت آمازون

در انتها، برای خرید ابزار اصلی و برند نباید فقط به لیبل کشور سازنده توجه کنیم، نکته مهم در بحث کشور سازنده (Made in)  این است که الزاما ساخت کشور مبدا دلیل بر کیفیت کالا و اصل بودن آن نیست. مثلا ابزاری که در کره جنوبی و چین تولید می شود ممکن است از لحاظ کیفی هیچ تفاوتی نداشته باشند و صرفا به خاطر گران بودن دستمزد کارگر در کره کالا گران تر باشد که دلیل بر کیفیت بهتر و اصل بودن کالا نیست. برای مثال گوشی های شرکت اپل عمدتا در چین تولید می شوند و از کیفیت بالایی برخوردارند، علاوه بر اینکه اصلی و معتبر هستند.

مقاله “بوش، برند یا افسانه؟!” را بخوانید.

مقاله”ابزار رونیکس، 6 ابزار برقی پرفروش رونیکس” را حتما بخوانید.

جمع بندی:

در این مطلب سعی کردیم شما را با دنیای پیچیده بازار ابزار بیشتر آشنا کنیم. امیدواریم با خواندن این مطلب و با داشتن دانش تشخیص ابزار اصل و تقلبی، دیگر به خاطر کمی ارزانی، به سراغ کالای تقلبی نروید!

اگر برای خرید ابزار مورد نظرتان به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق فروم پی بام مطرح نموده و کارشناسان حرفه ای ما پاسخ سوالات شما را در زمانی کوتاه خواهند داد. همچنین همکاران ما در بخش پشتیبانی همواره راهنمای شما هستند. در فروشگاه اینترنتی پی بام، تضمین کیفیت و اصالت کالا سرلوحه خدمات است.

برای مشاهده اینفوگرافی در ابعاد اصلی بر روی تصویر کلیک کنید

اینفوگرافی تشخیص ابزار اصلی با تقلبی

مهراد کرباسی

→ خواندن مطلب قبلی

ابزار رونیکس؛ بررسی 6 ابزار برقی پر فروش رونیکس

خواندن مطلب بعدی ←

انواع دستگیره در و راهنمای انتخاب و خرید آن | اینفوگرافی و فیلم

38 مورد نظر

  • تشکرازتوضیح کامل ازاصل وتقلبی بودن ابزارالات دادیدسپاس

    • بسیار خرسندیم که مورد توجه شما قرار گرفته

  • با سلام
    تفاوت تقلبی یا اصل بودن مینی سنگ دیوالت را از کجا بدانم؟
    طرف اگهی زده مینی سنگ دوالت 1و300
    قیمت این دستگاه در دیجی کالا و ترب 2و 100 عنوان شده
    البته طرف فروشنده و مغازه دار نیست و فقط دو سه قلم جنس دارد که به قول خودش ،دو سه سال پیش خریده ام و بدون استفاده توی انباری بوده،به همین دلیل دارم زیر قیمت بازار میدم
    میشه مختصراً مشخصات فیک و اصل این محصول رو برام توضیح بدین… ممنون میشم 🙏

    • با سلام.
      بر اساس قیمت حدودی کالا در سایت های معتبر جهانی قیمت مینی فرز دیوالت باید حدود 40 تا 60 یورو باشه البته بستگی به مدل داره که میتونه منطقی باشه برای قیمت اعلامی از طرف فروشنده.
      برای خرید دستگاه به سه نکته توجه کنید:
      این دستگاه باید ساخت چین باشه و اگر جایی لیبل با ساخت آمریکا داشته باشه ممکن است تقلبی باشه.
      وزن دستگاه بیش از حد سبک نباشد.
      همچنین دستگاه میبایست نرم و بدون تکان و لرزش کار کند.

      موفق باشید.

    • سلام درمورد ابزار با برندهای معروف حسابی توضیح دادید خدا خیرتون بده کامل بود و بدرد بخور فقط در مورد ابزار پارکساید خواستم بپرسم Made in Germany قبوله یا China چون همه رو فکر کنم جرمن زده ممنون

      • سلام ممنونیم بسیار
        ابزار پارکساید برند اصلی آلمان هست
        معمولا برای کم کردن هزینه تولید اون رو در چین تولید میکنند تحت لیسانس خودشون
        برای تشخیص تقلبی و اصلی بودن موارد گفته شده در مقاله رو بخونید همون موارد در مورد ابزار پارکساید صادق هست

  • ممنون بابت توضیحات عالی بود

  • سلام ببخشید من میخواستم یه مینی فرز بوش بخرم طرف توی آگهی زده ۹۰۰و ۵۰هزار ولی توی دیجی کالا زده حدود ۱و ۵۰۰ البته که طرف میگه کم ازش استقاده کردم
    حالا میخواستم ببینم اصل یا فیک؟

    • با سلام
      با مطالعه دقیق مقاله بالا میتونید تا حدود زیادی جنس تقلبی و جنس اصلی را تشخیص بدید.

      • سپاس فراوان بابت تهیه این برنامه
        بهترین راه حل ممکن از نظر بنده :
        خرید از فروشگاه یا سایت
        یا نمایندگی , که مورد تایید رسمی اون تولید کننده اصلی باشه .
        یا یک شرکت بازرگانی معتبر و کاردرست ایرانی که به طریقی تونسته کالای اصلی رو از گمرک و مبادی رسمی وارد کشور کنه و در اختیار بازار داخلی قرار بده .
        و مغازه دار مومن و موثق ما هم بدون هیچ گونه واسطه فقط از همون بازرگانی , عمده تهیه کرده و
        بصورت تکی بفروشه به ما .

    • با سلام،
      برای خرید به جزییات دقت کنید،
      بسته بندی کارتن، مینی فرز بوش موجود در ایران باید ساخت مالزی یا روسیه باشد. وزن دستگاه سبک نباشد، کابل برق محکم و قوی باشد

      • سلام خداقوت واقعا عالی بود. سپاسگزارم🙏🙏🙏🙏👏👏👏👏👏

  • ببخشید مینی فرز بوش مدل gwa6-100 بهتره یا مدلgws6-115؟؟

    • با سلام
      بستگی به نوع کار شما و مقدار توان مورد استفاده برای کار مورد نظر را داره.

    • با سلام، مدل ۱۱۵ کمتر تولید شده و اطلاعات کمتری ازش هست، اما ۱۰۰ معروف تر و پرفروش هست.
      من بر اساس کمبود اطلاعات مدل ۱۰۰ رو پیشنهاد میدم که احتمال تقلبی بودن کمتری دارد

      • سلام من میخاستم یه دونه فرز اهنگری مارک پارکساید بگیرم طرف میگه از عراق آوردم چه جوری تشخیص بدم ممنونم

        • سلام
          اولین موضوعی که باید بررسی شود قیمت ابزار است، حتی اگر کالا به صورت قاچاق وارد کشور شده اختلاف زیادی با قیمت جهانی ندارد که می توانید از طریق بررسی کالا در سایت های نظیر آمازون، علی بابا، علی اکسپرس از قیمت جهانی آن مطلع شوید. با توجه به برندی که گفتید، اکنون (بهمن 1400 ) کمتر از 4 میلیون در ایران قطعا میتوان گفت کالا فیک است.
          موارد دیگری هم هست در کنار قیمت برای بررسی، نظیر وزن ابزار، اقلام همراه، بسته بندی و … پیشنهاد می شود ویدیو قرار داده شده در مطلب را مشاهده نمایید تا با دید بهتری بتوانید تصمیم گیری کنید

    • سلام.من میخوام یه انبرقفلی دسته دوم امریکایی بخرم.مارک Drvaesروش نوشته .u.s.aولی نزده مثلا maedn.u.s.a.فقط یو.اس.آ خالی نوشته میخواستم بدونم ازکجاش بدونم که اصل هست

  • اصلا ابزار اصلی در ایران وجود ندارد چون خدا از ایران رفته همش دروغ و تقلب، نه تنها سر ابزار بلکه سر همه موضوع

    • با سلام
      اینطور نیست که اصلا جنس اصلی در ایران موجود نباشه، هست ولی بسیار محدود که با مطالعه مقاله بالا میتونید تا حدودی زیادی کالای اصلی و تقلبی را تشخیص بدید.
      موفق باشید

    • با سلام با کمی دقت و حوصله میتونیم ابزار اصلی و خوب پیدا کرد.

  • سلام خسته نباشید. برای خرید زغال مینی سنگ دیوالت اصل راهنمایی کنید

    • با سلام و درود من یه مینی فرز بوش برزیل اصلی GWS 7-115دارم می‌خوام بفروشم کار کرده ولی همه چیز سالم و فابریک لطف میکنید حدود قیمت بدید با سپاس فراوان

  • دمت گرم مفید ومختصر.عالی.

  • در مورد تراز لیزری اصل وتقلبی اطلاعات بدهید تراز لیزری که باتری قلمی میخورد اصلی است یا باتری لیتیومی ممنونم اگر جوابم رو بدهید

  • در مورد خرید تراز لیزری دیوالت میشه راهنمایی کنید؟!
    چطور تقلبی و اصلی را از هم تشخیص بدیم؟!
    در صورتی که اختلاف قیمت خیلی زیادی بین مدلها وجود داره
    با تشکر

  • سلام
    ممنون از توضیحات خوب شما .این مواردی که فرمودید در باره وسایل برقی خانه هم همین حکم را دارد ؟ یا توضیحاتی دیگری هم نیاز دارد ؟ اگر لازم است در باره آن ،ما را آگاه کنید .
    باتشکر

  • خیلی خوب بود

  • دمتون گرم

  • عالی

  • اره لپلندر هم فیک داره یا نه؟

  • خیلی مفید بود خسته نباشید خدا قوت

  • باسلام.بنده نظر اقایی که گفت تو ایران جنس اصل نیست. اگه هست خیلی خیلی کم وگیرتون نمیاد اگه گفتن جنس دبی وارداتی صد در صد فیک و تقلبی هست بنده رفتم دبی دیدم جنسای علکی و بدردنخور چون تجار دبی ایرانی هستند

  • سلام خسته نباشید
    میخام ابزار کلی بخرم برای صافکاری بهترین برند چیست؟ باتشکر

  • با سلام
    من حدود ۱۲سال پیش یک دریل AEG705 RE آلمانی اصل با کارتن و کیف برزنتی نارنجی خریدم میخواستم به یه مغازه دار بفروشم از نظر بسته بندی باکیفیت خیلی فرق میکنه من که خودم مطمئن هستم مال من اصل تو آمازون ۱۲میلیون ۵۰۰ تومان تخفیف خورده شده ۱۰ میلیون ۵۰۰
    ولی تو ترب و بقیه سایتها فروش زده ۵میلیون ۳۰۰ خواهشن چطوری سایت کنم هرچی بهش توضیح دادم

  • سلام من یه قیچی باغبانی می‌خوام که هم خوب باشه وهم مناسب از لحاظ قیمت شما چه مارکی پیشنهاد میکنید

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.