ابزار ایرانی، برندهای تولید کننده واقعی ابزار آلات در ایران

ابزار ایران

مبارزه دشوار ابزار ایرانی در رقابت با سایه‌ها

در دنیای امروز و با توجه به گسترش صنایع، نیاز به ابزار و وسایل صنعتی بیش از قبل احساس می‌شود. در خانه‌ها نیز دیگر شرایط مثل سابق نیست. اولویت‌ها تغییر کرده و پاسخ دادن به مصارف خانگی غیر صنعتی هم اهمیت بالاتری یافته است. هر چند، بازار جهانی مدت‌هاست که برندهای مطمئن و حرفه‌ای ابزار آلات خود را یافته اما با این حال، همچنان کشورهای زیادی هستند که بازار داخلی آنها پتانسیل ورود بهترین برند ابزار ایرانی و برند ابزار آلات جدید را دارند.

اما و اگرهای بهترین برند ابزار ایرانی

برندهای ایرانی بازار ابزار در حالی به فعالیت خود ادامه می‌دهند که از یک سو برخی تولید کنندگان تولید داخلی این دسته از محصولات را هزینه بر می‌دانند و برخی دیگر آن را مقرون به صرفه اعلام می‌کنند. این در حالی است که اقتصاد ایران در سال‌های 97 و 98 بیشترین تبعات و ضربات تحریم را در بخش‌های صنعت و تولید تجربه کرده است. هر چند فعالان اقتصادی معتقدند علاوه بر تحریم فسادهای اقتصادی، کنترل‌ قیمت‌ها، یارانه و سیاست‌های بانکی کشور نیز در تضعیف بخش‌های تولیدی اثرات قابل توجه دارند.

در این شرایط ابهام موجود دانستن میزان سهم واقعی محصولات ایرانی از بازار داخلی است. در حقیقت، سه دسته ابزار صنعتی، برقی و دستی بازار ابزار آلات را در داخل تشکیل می‌دهند. با توجه به حضور پر رنگ و قدرتمند برندهای خارجی در ابزارهای صنعتی و برقی به نظر می‌رسد رقابت برای تولید کننده داخلی دشوار باشد. با این حال، برندهای داخلی در حال تلاش برای به دست آوردن سهم خود از این حوزه هستند. اگر چه، بخش زیادی از بازار ابزار دستی در اختیار تولید کننده ایرانی است که در ادامه به تشریح فعالیت‌ها و برندهای موجود در این حوزه می‌پردازیم.

گزارش‌ها از بازار حکایت از وجود شرایط نامناسب و نابسامان دارد که فعالان این حوزه عامل آن را مصوبه ممنوعیت واردات ابزار آلات وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌دانند. به نظر می‌رسد حجم تولید داخلی پاسخگو نیاز بازار نیست و برنامه ریزی مسئولان همچنین امکان رقابت واقعی و منصفانه میان محصولات داخلی و وارداتی را فراهم نمی‌کند.

ابزار کاملاً تولیدی ایرانی

متاسفانه در سال‌های اخیر روشی در میان واحدهای صنعتی رایج شده که ابزار آلات ساخت دیگر کشورها به خصوص چین را با برند ایرانی روانه بازار می‌کنند به شکلی که در داخل به نام ابزار ایرانی شناخته می‌شوند. به همین دلیل، مجله پی‌بام قصد دارد که در این قسمت به معرفی ابزار های کاملاً تولیدی ایرانی بپردازد که اثر و دخالت صنعت هیچ کشور دیگری در آن وجود ندارد یا کم است.

ایران پتک

کارخانجات ایران پتک در شهرک صنعتی اراک مستقر است. این گروه تولیدی فعالیت خود را از سال 1363 در زمینه ابزار آلات دستی آغاز کرد و در سال 1374 موفق به آزمایش برخی مدل‌های ابزار برقی شد.

کارخانجات ایران پتک سازنده ابزار ایرانی، دارای واحدهای متعدد طراحی، قالبسازی، ابزارسازی، فورج(آهنگری گرم)، ماشین کاری، جوشکاری، پرسکاری، آبکاری، سیاهکاری، عملیات حرارتی، رنگ کاری، درودگری، دایکست آلومینیوم، سوهان، تزریق پلاستیک، مونتاژ و بسته بندی است. هر کدام از این قسمت‌ها نقش خود را در روند تولید ایفا می‌کنند.

در حال حاضر محصولات ایران پتک شامل دو گروه ابزارآلات صنعتی و آموزشی است که همگی مطابق با استانداردهای ملی ایران و همچنین استانداردهای کشورهای آمریکا، آلمان و انگلیس تولید می‌شوند.

ابزار ایرانی
ایران پتک

ایران ترانس

گروه صنعتي ايران ترانس در سال 1354 تاسيس شده و از ابتدا در طراحي و ساخت دستگاههاي جوش و برش فعاليت داشته است .

ایران ترانس در سال 1375 با ساخت دستگاه‌هاي جوشكاري از جمله ركتيفاير ، جوش ميگ مگ ، تيگ و برش پلاسما دامنه فعاليت خود را گسترش داد. تا آنجا که هم اکنون از جايگاه خوبي در صنعت جوشكاري كشور برخوردار است.

ايران ترانس با بهره گيري از متخصصان دانشگاهي و فارغ التحصیلان مراكز آموزش عالي و همكاري با شركت‌هاي معتبر اروپايي در زمينه ايجاد آزمايشگاه و مراكز تحقيقاتي، به دنبال ایجاد حرکتی نوين در اين صنعت است. گروه صنعتي ايران ترانس نمايندگي‌های متعددی در سراسر كشور دارد و توليدات خود را به مدت يك تا دو سال گارانتی می‌کند و از این راه سعی در جلب رضایت مشتریان دارد. اين شركت همچنين عضو انجمن سازندگان دستگاه‌هاي جوش و برش است.

ابزار آلات
ایران ترانس

آروا

تولیدات شرکت ایرانی آروا در سال 1393 فعال شده و می توان گفت در مدت زمان کمی تبدیل به یکی از بهترین برند ابزار ایرانی شده است.

تولیدات آروا در 10 مدل اینورتر جوشکاری ، اتو قیچی لوله سبز و متعلقات آن ، انبر جوش و اتصال، دستکش های ایمنی لاتکس ، چکش مهندسی و دوشاخ ، انبر آرماتوربندی، آچار فرانسه در سایزهای 8اینچ، آچار فرانسه 10 اینچ، آچار فرانسه 12 اینچ، آچار فرانسه 15 اینچ، گونیای آهنگری، جعبه ابزار فلزی و جعبه ابزار پلاستیکی، کیف ابزار و …در بازار ابزار ایرانی موجود هستند.

باید اشاره کرد که آروا بردهای الکترونیکی خود را از خارج تأمین می‌کند و مابقی قسمت های دستگاه را در داخل تولید و مونتاژ می‌کند.

ابزار
ابزار آروا

دیگر ابزار ایرانی موجود در بازار

آنطور که اشاره شد، برخی از گروه‌هایی که در بازار ابزار آلات داخلی وجود دارند و با عنوان ساخت ایران فعالیت می‌کنند تمامی یا بسیاری از قسمت‌های محصول را از چین تأمین می‌کنند. تنها بخش‌هایی از تولید این محصولات در داخل انجام می‌شود. شما مخاطبان محترم به خوبی با نشان ‌های تجاری مورد نظر آشنایی دارید بنابراین بدون اشاره به مورد خاصی در قسمت پایانی از مزیت‌های تولید و مضرات واردات در بخش ابزار آلات صحبت می‌کنیم.

واردات کالا در دهه های اخیر ضربات بعضاً جبران ناپذیری به اقتصاد کشور و نیروی کار ایرانی وارد کرده است. علاوه بر ابزار، صنایع مربوط به ساختمان، صنایع پوشاک، صنایع‌دستی، کالاهای صادراتی و… بیشترین ضربه را تحمل می‌کنند.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد بخش صنعت در سال 1398 معادل 1.8- درصد بوده است. حتی در این شرایط هم می‌توان گفت تولید ابزار در کشور مقرون به صرفه است. پارامترهای اصلی مورد نیاز این صنعت شامل سوخت، مواد اولیه و نیروی کار همگی به صورت ارزان در دسترس هستند و اگر سیاست گذاری دولتمردان به درستی صورت بگیرد، شانس ارزآوری و اشتغال در این صنعت بسیار بالا خواهد بود.

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

تبدیل مینی فرز به اره زنجیری، یک گجت نوین و محبوب

خواندن مطلب بعدی ←

خانه هوشمند، ساختمانی رو به دروازه‌های عصر ارتباطات

4 مورد نظر

  • از حدید برش اسم نبردید حدید برش همه چیزو خودش میسازه

  • از حدید برش اسم نبردید حدید برش همه چیزو خودش میسازه

  • سلام : اخیرا پمپ آب نصب کردم و در اتصالات لوله های آب نیاز به آچارتخت با پهنای کم جهت سفت کردن مهره ماسوره اتصالات یک سمت رزوه فلزی و سفت کردن اتصالات پروپلین شدم . ابزار های موجود مثل انبر قفلی آچار فرانسه آچار شلاقی آچار نوک کلاغی مناسب نبود . نیاز به ابزار های جدید ومناسب است .

  • نوا هم یکی دیگر از تولید کننده معروف ابزار ایرانیه که ابزار های فوق العاده باکیفتی تولید میکنه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.