دریل خوب چی بخرم؟ راهنمای خرید دریل

دریل

دریل خوب چی بخرم ؟

معرفی ابزاری آشنا و راهنمای خرید بهترین دریل الکتریکی

دریل از آشناترین ابزارهای الکتریکی است. ساکن قدیمی هر خانه و کارگاهی که کار فنی، تاسیساتی یا ساخت و ساز بدون وجود او معنایی ندارد. پای ثابت هر کار کوچک و بزرگی از نصب تابلو و پرده تا کندن بتن.

برندهای برتر و موجود در بازار

برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که بسته به کارآیی و قدرت از تنوع بالایی هم برخوردار هستند. اسب بخار، گشتاور، وزن و منبع تغذیه به طور معمول مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب دریل برقی است. با این حال، در یک نمای کل دریل‌ها به سه دسته برقی، شارژی و بادی تقسیم می‌شوند.

آنچه به عنوان برند دریل خوب می‌شناسیم عبارتند از: ماکیتا، بوش، آ.ای.گ (AEG)، میلواکی، هیتاچی، دیوالت، رونیکس، توسن، هیوندای و آروا تولید کنندگان و تامین کنندگان این ابزار در بازار داخلی هستند. اگر چه، با توجه به سونامی کنونی افزایش قیمت‌ها و جهش نرخ ارز خرید این مارک‌ها از قدرت خرید بخش زیادی از جامعه ما خارج است. با این حال، داشتن موتور پرقدرت، وجود یا عدم وجود گیربکس، سه‌نظام خودکار، کیفیت مته، خدمات پس از فروش و اعتبار کمپانی سازنده عواملی هستند که این مارک‌ها را در گروه بهترین‌ها قرار داده‌ایم.

با این توضیح به تعدادی از دیگر برندهای موجود در بازار داخلی می‌پردازیم که قیمت مناسب‌تری دارند و از کارآیی مطلوبی برخوردار هستند. در این لیست نام‌های دی.سی.ای، نووا، واستر، محک، آنکوور، نِک، ادون، ای.پی.ان، پوکا، رابین، کرون و آیرون مکس به چشم می‌خورد.

درباره موضوع قیمت این کالاها علاوه بر مراجعه به فروشگاه اینترنتی پی‌بام جهت اطلاع و خرید ابزار آلات، باید اشاره کرد که خرید این برندها بسته به کار مورد نظر شما و امکانات مورد نیاز به طور متوسط از 500 هزار تومان به بالا هزینه دارد.

انواع دریل الکتریکی

همان طور که در بالا اشاره کردیم؛ این ابزار در سه نوع برقی، شارژی و بادی موجود است. در پایین به طور مختصر به معرفی آنها و برخی امکانات موجود می‌پردازیم…

دریل برقی

این مدل انرژی مورد نیاز خود را به طور مستقیم از جریان برق تأمین می‌کند. به عبارت دیگر، برای کار با دریل برقی باید دستگاه مستقیماً به پریز برق متصل باشد. بنابراین اگر در کارگاه ساختمانی کار می‌کنید یا شکل کار شما به صورتی است که باید مداوم در حرکت باشید، این دستگاه انتخاب مطلوبی برای شما نخواهد بود. این دریل‌ها عموما از قدرت بیشتری نسبت به مدل شارژی برخوردارند و با استفاده از آن‌ها کاربر نگرانی از نظر اتمام باتری دستگاه نخواهد داشت.

دریل
دریل برقی دیوالت

دریل شارژی

این دسته از دریل انرژی خود را از باتری شارژی موجود در دستگاه دریافت می‌کند. این دریل‌ها معمولاً قابلیت کنترل سرعت و گشتاور بالا دارند. علاوه بر استفاده با کارآیی دریل از این دستگاه می‌توان به عنوان پیچ‌گوشتی شارژی نیز استفاده کرد. از این دستگاه می‌توان در هر مکانی استفاده کرد.

به طور معمول دو نوع باتری در دریل‌های شارژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. باتری‌های لیتیوم – یونی و باتری‌های نیکل – کادمیومی. باتری‌‌های نیکل – کادمیومی وزن بالا و کارآیی پایینی داشتند اما تغییر نسل باتری‌ها کارآیی بیشتر و عمر بالاتر دستاورد جدیدی حاصل شد.

دریل
دریل شارژی آروا

دریل بادی

دریل بادی یکی از پر مصرف‌ترین ابزار بادی است که برای سوراخ کاری در خط تولیدها و کارگاه‌ها بسیار مناسب هست. این نوع ابزار از هوای فشرده جهت ایجاد چرخش استفاده می‌کند. این دریل ها در اشکال مختلفی همانند: سرکج و تفنگی موجود هستند. همچنین انواع متفاوتی جهت انجام کارهای سبک، سنگین صنعتی و مصارف عمومی دارند. برخی دریل‌های بادی طوری طراحی شدند که هر دو نوع کارهای سنگین و کارهای سبک را پشتیبانی کنند.

دریل‌های بادی ظریف تر از مدل‌های برقی هستند. با وجود این خصوصیت می‌توان آن‌ها را در محیط‌های کوچک و محدود به کاربر استفاده کرد. این دریل‌ها با اضافه بار آسیب نمی بینند اما وزن بیش از اندازه سبب سوختن آن می‌شود. دریل بادی شرایط سخت کاری را بهتر از دریل برقی تحمل می‌کند و با استفاده مداوم خنک تر می‌شود.

دریل
دریل بادی رونیکس

انواع دستگاه از نظر کارآیی

هر ابزار دریل، با هدف خاصی ساخته می‌شود. این هدف تعیین کننده میزان قدرت دستگاه، جنس بدنه، سه نظام و گشتاور آن است. کارکرد دریل‌ها که در ادامه برخی را توضیح می‌دهیم به ترتیب ساده، چکشی، بتن کن، چکشی تخریب، نمونه بردار و ستونی هستند.

دریل‌ ساده

پر کاربردترین و رایج‌ترین مدل این دستگاه، دریل‌های ساده هستند. با پیشرفت فناوری و ورود آن به دنیای ابزار آلات، این دریل‌ها به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی همچون: تنظیم سرعت، تغییر جهت چرخش موتور و تغییر گشتاور مجهز شدند.

دریل چکشی

همانطور که از اسم این دستگاه مشخص است، این دریل قابلیت ضربه زدن و استفاده چکشی در هنگام چرخش دارد. دریل‌های چکشی معمولاً برای کار روی سطوح با سختی و ضخامت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساختار این ابزار مانند دریل‌ ساده است با این تفاوت که می‌توان این دستگاه را روی حالت سوراخ‌کاری ضربه‌ای نیز قرارداد.

دریل بتن‌کن

این ابزار برای سوراخ کاری و کندن سطوح سخت مثل بتن و سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه علاوه بر داشتن موتور قدرتمند، سه نظام چهار شیار و پنج یار دارد که کیفیت بسیار بالایی به دستگاه می‌دهد. دریل‌های بتن کن نیمه‌صنعتی از نوع چهارشیار بهره می‌برند و دریل‌های بتن کن صنعتی و بزرگ پنج شیار هستند. باید اشاره کرد که سه نظام مسئولیت نگهداری از مته را بر عهده دارد.

دریل بتن کن
دریل بتن کن رونیکس

دریل چکشی تخریب

این دستگاه پر قدرت ترین و سنگین ترین دریل موجود در دنیای ابزار آلات است. این مدل به طور خاص برای تخریب سنگ‌ها و سازه‌های سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دریل‌ها برای کارکرد به قلم و مغار نیاز دارند و از موتور قدرمند و گشتاور بالایی نیز برخوردار هستند.

دریل ایرانی

با توجه به شناختی که از بازار داخلی به دست آورده‌ایم، چیزی با نام دریل ایرانی وجود ندارد. پیشتر در مطلبی از مجله اینترنتی پی‌بام با عنوان ابزار ایرانی، تولید کننده‌های واقعی ابزار آلات در ایران توضیح داده‌ایم که برخی برندهای موجود در بازار که به نام ساخت ایران فعالیت می‌کنند، بیشتر در مقام وارد کننده یا تامین کننده در بازار فعالیت دارند و امر اصلی فعالیت آنها که وجه تمایز کالای این شرکت‌ها نیز هست، برندسازی مطلوب است.

تنها نمونه هایی از دریل که شاید بتوان آن را ایرانی دانست انواعی از دریل های ستونی یا دریل های ایستاده ساخت ماشین سازی های قدیمی همچون کارخانه ماشین سازی تبریز هست که به ندرت می‌توان آن‌ها را در بازار فروش ابزار آلات یافت.

دریل خوب چی بخرم؟

ابزارهای نظیر دریل به دلیل ماهیت عملکردشان می‌توانند خطرآفرین باشند و یا صدمات فیزیکی و جانی در پی داشته باشند. بنابراین مهم است که سراغ برندهایی بروید که کیفیت محصولات خود را ثابت کرده‌ باشند. قابلیت مناسبی که در طراحی برخی از دستگاه‌ها وجود دارد، این است که با استفاده از ترازی که بر روی آن ها تعبیه شده است، شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دریل به صورت عمود و یا نود درجه در راستای محور سوراخ و یا فعالیت های مربوط به مونتاژ با پیچ ها قرار گرفته است یا خیر.

در نظر داشته باشید که در یک نمای کلی موتورهای دریل‌ها اکثراً با قدرت موتوری در محدوده 5 الی 10 آمپر موجود هستند. دریل‌های با قدرت موتور 5 الی 7 آمپری می‌توانند کارهای معمولی و سوراخ کاری و مونتاژ کاری‌های متوسط و مواد نیمه سبک را انجام دهند اما برای کارهای بسیار سخت و سوراخ کاری‌های ساختمانی و بتنی و فعالیت‌های صنعتی دشوار، باید از دریل‌هایی با قدرت 7 آمپر به بالا کمک بگیرید.

پس همه چیز به نیاز شما و محدوده بودجه در اختیارتان بر می‌گردد. اگر به دنبال کیفیت و کارآیی عالی هستید مارک‌های قدیمی و معتبر بازار قابلیت پاسخگویی به بخش اعظمی از نیازهای شما را بسته به مدل دارند. ولی اگر با بودجه‌ای متوسط به دنبال کارآیی مطلوب و عمر بالا می‌گردید به شما توصیه می‌کنیم که با کارشناسان تخصصی فروشگاه اینترنتی پی‌بام در ارتباط باشید

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

بوش افسانه‌ای واقعی؛ شاگرد ادیسون و پدر اختراع، نوآوری و خلاقیت

خواندن مطلب بعدی ←

آنکور Anchor معرفی و آشنایی با محصولات این برند

یک مورد نظر

  • باسلام دریل هفت آمپر با کبفیت چه مارکی جوبه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.