فارسی بر چیست؟ آشنایی با یکی از پر کاربردترین ابزارها

فارسی بر

اره فارسی بر

فارسی‌ بر اولین دستگاه مورد علاقه و پر کاربردترین ابزار مورد استفاده در صنعت نجاری است. اره فارسی بر در دو مدل دستی و برقی موجود هست و از آن برای برش و اتصال فارسی استفاده می‌شود.

اتصال فارسی به معنای ایجاد برشی است که دو عضو نسبت به هم زاویه‌ای تشکیل دهند. این اتصال معمولاً 45 درجه است و دو عضو بر هم عمود هستند. فارسی بر امکان برش دقیق با زوایای به خصوص و سرعت بسیار بالا را ایجاد می‌کند. بر روی این دستگاه درجه بندی وجود دارد که توانایی ایجاد برش به صورت اریب، عمود، افقی، فارسی و ترکیبی را با آن امکان پذیر می‌کند.

در برخی مدل‌های فارسی بر شرکت‌های تولید کننده با توجه به فضایی که در طراحی وجود داشت، پا را فراتر گذاشته‌اند و امکان برش زاویه افقی را تا ۵۴ درجه نیز فراهم کرده‌اند.

ابزار رونیکس؛ بررسی ۶ ابزار برقی پر فروش رونیکس

موتور فارسی بر

به طور معمول بر روی این دستگاه مدل موتور به کار گرفته شده است. موتور دینامی و زغالی. از نظر کارشناسان، موتور زغالی نسبت به دینامی این مزیت را دارد که می‌توان در طول کار آن را خاموش و روشن کرد تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود. این موتورها از قدرت کمی در برش برخوردارند و برای برش چوب، باید اجازه دهید ابتدا دستگاه دور مناسب بگیرد و سپس برش را شروع کنید. اره های با موتور دینامی باید دائما روشن باشند، صدای زیادی دارند اما طول عمر موتورهای دینامی بیشتر است. در سال‌های اخیر مدلی از اره‌ها با موتور دینامی به بازار آمده‌اند که سر و صدا کمتری دارند.

در دستگاه‌های قدیمی موتور دستگاه به صورت افقی در زیر دستگیره قرار می‌گرفت. تیغه مستقیم به شفت موتور متصل میشد و برش به صورت قائم صورت میگرفت. موضوعی که در مدل‌های جدید این دستگاه مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته و به روزرسانی شده است.

انواع اره‌ های فارسی بر مدل‌های مختلفی دارند و بسته به کارآیی با یکدیگر تفاوت دارند که به آن می‌پردازیم.

اره
موتور اره فارسی بر

فارسی بر یک طرفه و دو طرفه

دستگاه‌های قدیمی موتور را در سمت راست خود دارند و در سمت چپ فضای ایجاد برش 45 درجه وجود دارد. این دستگاه‌ها بنابراین صرفاً امکان ایجاد برش از یک طرف را دارند. به لطف پیشرفت تکنولوژی و بهینه سازی این دستگاه، تولید کنندگان در سال‌های اخیر به فکر استفاده بهتر از فضای این دستگاه افتادند. از این رو، فارسی بر دو طرفه را روانه بازار کردند.

در مدل‌های جدید انتقال نیرو با استفاده از گیربکس انجام می‌شود بنابراین امکان ایجاد برش از سمت راست نیز فراهم است. با فارسی بر دوطرفه دیگر نیاز به چرخاندن چوب برای برش زاویه نیست. این دستگاه جدید قابلیت کیفیت و افزایش سرعت در انجام پروژه‌ها را ایجاد می‌کند.

اره فارسی بر
اره فارسی بر دو طرفه

نگاهی به انواع اره فارسی‌بر؛ ساده، کشویی و ثابت

فارسی بر صندوقی یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های فارسی بر مورد استفاده در صنعت چوب است. شاید بتوان از این دستگاه به عنوان دقیق‌ترین مدل‌ فارسی بر موجود یاد کرد. این دستگاه امکانات زیادی ندارد. از موتور دینامی بهره می‌برد و صدای کمی دارد. یک گونیا سنگین دارد و برای برش‌های مخصوص آلومینیوم نیز انتخاب مناسبی است.

اره ساده برای تشکیل زاویه در انتهای قطعات چوبی و یا برش های مداوم با سایزهای مشابه استفاده می‌شود. این اره برای شکل دادن چارچوب انواع سازه‌های چوبی یا برش‌های 90 درجه کابرد دارد.

اره فارسی بر کشویی نسبت به دیگر مدل‌های موجود این دستگاه کاربرد بیشتری دارد. موتور و تیغه این دستگاه به نوعی طراحی شده که بر روی یک بازوی متحرک حرکت کند تا قابلیت ایجاد برش‌های بلند تر را داشته باشد. با داشتن اره کشویی می‌توانید عرض برش حدود دو برابر یا بیشتر از مدل ثابت داشته باشید. فارسی بر کشویی نیز در دو مدل یک طرفه و دو طرف تولید می‌شود. یک طرفه بودن فارسی بر کشویی یعنی خم شدن بازو در یک سمت و دو طرفه بودن یعنی خم شدن بازو در هر دو جهت که می تواند برش زاویه دار بازویی در هر دو سمت چپ و راست را انجام دهد .

باید اشاره کرد که تکنولوژی جدیدتری از اره‌های کشویی به بازار وارد شده که با نام فارسی بر بازویی شناخته می‌شوند. در این نسل جدید تلاش شده تا ضعف‌های مدل کشویی برطرف شده و کارآیی آن افزایش یابد.

ورق گالوانیزه چیست؟ کاربرد فولاد گالوانیزه

اره ثابت، نسل جدید دستگاه صندوقی

اره فارسی بر ثابت نسل جدید مدل صندوقی این دستگاه است که قابلیت‌ها و امکانات بیشتری دارد. جهت برش در این دستگاه از بالا به پایین است. همچنین قابلیت ایجاد زوایای افقی و عمودی در برش راسته، برش فارسی و برش اریب از قابلیت‌های این دستگاه است.

از امکانات افزوده شده به این دستگاه باید به خروجی گردگیر و محافظ تیغه اشاره کرد. نسبت به مدل قبلی وزن کمتری دارد و می‌تواند به آسانی حمل شود. معمولا افرادی که به صورت حرفه ای کار می‌کنند به دستگاه‌های مجهز تر و جدید تری نیاز دارند که البته باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت کنند.

دستگاه
اره فارسی بر

راهنمای خرید فارسی بر

برای خرید فارسی بر مناسب باید به سایز دستگاه و ارتباط آن با کار مورد نیاز خود توجه داشته باشید. بسته به کارآیی خود اره مطلوب را انتخاب کنید تا از نظر هزینه و کاربرد مدیریت مناسب داشته باشید. دینامی یا زغالی بودن موتور دستگاه دیگر مسئله حائز اهمیت است.

بوش، دیوالت، ماکیتا، آاگ، دامار، هیوندایی، هیتاچی، رونیکس، APN، NEC، متابو و توسن از جمله برندهای نام آشنا در زمینه تولید و عرضه اره فارسی بر هستند. قابلیت‌ها و کارآیی تقریبا در میان تمامی این برندها تا حد زیادی مشترک است اما تفاوت این برندها در کیفیت ساخت، قطعات و لوازم یدکی آن‌ها بستگی دارد.

نکته مهم دیگر تیغه مناسب است که در نجاری اهمیت زیادی دارد. تیغه‌ها در فارسی بر نجاری در دو مدل ارائه می‌شود. تیغه چوب طبیعی و تیغه صفحات چوبی که در هر دو نوع امکان برش چوب و صفحه را دارید. تفاوت در کیفیت برش است. لازم به ذکر است که هرچه قطر تیغه بیشتر باشد، ابعاد دستگاه هم بزرگ‌تر خواهد شد. همه چیز به تیغه بستگی دارد و این بخش نقش مهمی در انتخاب فارسی بر ایفا خواهد کرد.

در ادامه بخوانید: “راهنمای خرید ابزار نجاری

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

خانه هوشمند، ساختمانی رو به دروازه‌های عصر ارتباطات

خواندن مطلب بعدی ←

بوش افسانه‌ای واقعی؛ شاگرد ادیسون و پدر اختراع، نوآوری و خلاقیت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.