مته گردبر چیست؟ آشنایی با کاربردها و شناخت انواع آن

مته گردبر

مته گرد بر

مته گردبر ابزاری است که کاربردهای مختلف و متنوعی دارد. این ابزار با طراحی منحصر به فرد و برخورداری از دندانه‌های براده بردار امکان سوراخکاری تمیز و سرعت نفوذ بالا را فراهم می‌کند. پیش روی بالاتر، لرزش کمتر سطح صاف‌تر و به بیان بهتر بازدهی بالاتر از مزیت‌های کار کردن با این مته است.

تیغه‌های مته گردبرد مثل مار پیچ‌های مخروطی عمل می‌کنند و به ‌شکلی مستقیم بر بافت چوب فشار می‌آورند. این ابزار جهت طراحی روی چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد بدون آنکه لازم باشد بافت چوب بریده شود.

آشنایی با کابردهای متنوع

گردبرها به جز سوراخکاری برای نصب اتصالات، لوله‌ها و رابط‌ ها نیز در صنایع مختلف ساختمان، چوب و ام‌دی‌اف، شیشه و فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. مته گردبر اغلب از جنس فولاد تند بر، فولاد کبالت دار، تنگستن و سر الماسه ساخته می‌شوند.

این ابزار معمولاً با کاربردهای مته گردبر سنگ، مته گردبر گچ، گردبر دیوار و مته چوب تولید و به بازار عرضه می‌شود. آشنایی با مته‎‌های مختلف برای افراد فعال در این زمینه امری ضروری است که در ادامه به بررسی آن‌ می‌پردازیم.

مته گردبر چوب:

آنگونه که در قسمت قبل توضیح دادیم، گردبر چوب جهت طراحی روی چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس این مته اغلب فولاد کم کربن و پر کربن با دندانه‌های اره‌ای مناسب است.

ابزار
مته گرد بر چوبی

گردبر شیشه

از آنجا که ساختار شیشه بسیار حساس و شکننده است، کار کردن بر روی آن ملزومات مخصوص به خود را می‌طلبد. از این جهت برای برشکاری باید از مته‌های مناسب با روکش الماس استفاده کرد. این امر به یک خروجی ایمن و با کیفیت منجر می‌شود به ویژه هنگامی که مورد برشکاری بالا ارزشمند باشد.

همچنین باید اشاره کنیم که از گردبر سرامیک برای سوراخ کاری بر روی سطوحی همانند کاشی، سرامیک، سفال و به طور کلی هر ماده‌ای به جز سنگ استفاده می‌شود .

گرد بر شیشه
نمونه کار گردبر شیشه

مته گردبر سنگ و بتن

برای برشکاری بر روی سنگ، بتن و برخی فلزات سخت باید از مته‌های با جنس آلیاژ فولاد پرکربن، فولاد تندبر و یا تنگستن استفاده کرد. مته‌هایی که با این هدف به کار گرفته می‌شوند باید مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشند. در برشکاری روی سنگ به طور معمول از مته‌های بدون دندانه با روکش الماس استفاده می‌شود.

مته گردبر بتن برای استفاده در دریل‌های ضربه‌ای چکشی ساخته می‌شود. به طور معمول گردبر بتن با بدنه‌ای نازک اما بسیار مقاومی تولید می‌شود که این سبک طراحی فوق العاده سبب شده تا سرعت و کیفیت خروجی مته‌کاری افزایش یابد.

مته گردبر سنگ
مته گردبر سنگ

مزیت‌های استفاده از انواع گردبر

علاوه بر موارد متعددی که در بالا به آن اشاره داشتیم، یکی از مزیت‌های استفاده از مته‌ گرد ایجاد یک سوراخ دایره‌ای و مرتب هست. بدون شک برخورداری از چنین خروجی با استفاده از دریل یا دیگر ابزار میسر نخواهد بود. بنابراین استفاده از این ابزار علاوه بر کاهش زمان، انرژی، انعطاف پذیری و ایمنی را نیز افزایش می‌دهد.

بدون شک برشکاری با مته معمولی اصطکاک بالایی ایجاد می‌کند و به قدرت بیشتری نیاز دارد. همچنین امکان ایجاد سوراخ‌ها با اندازه متنوع از انعطاف پذیری کار با انواع گردبر هست که به آن اشاره کردیم.

برخی از انواع مدل‌های مته گردبر امکان تنظیم سرعت دارند و امکان کار در ابعاد مختلف را فراهم می‌کنند. حمل، نگهداری و فضای مورد نیاز این ابزار آسان و مناسب است. گردبرهای با امکان تنظیم سرعت می‌توانند سوراخ‌هایی با اندازه متفاوت ایجاد کنند. این مته‌ها علاوه بر موارد یاد شده در نصب اتصالات و رابط لوله روی تانکر پلاستیکی و وانهای شیلات کاربرد قابل توجهی دارند.

انواع محور مته گردبر

محور در مته‌های گردبر نقش نگهدارنده اعضای متحرک و اتصال بین مته و دریل برقی را ایفا می‌کند. در برخی مدل‌ها محور فنر جهنده‌‌ای دارد. فنر در زمان سوراخکاری فشرده می‌شود و سپس قطعات بریده شده را به بیرون پرتاب می‌کند. محورها در انواع متنوعی تولید می‌شوند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

محور ثابت

این محور هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تغییر و تنظیم اندازه موجب اتلاف وقت شود. همچنین وقتی کاربر به تیغه‌ای با اندازه مشخص نیاز داشته باشد.

محور جدا شونده

اگر مشغول به انجام کاری هستید که باید تیغه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، از محور قابل جدا شدن کمک بگیرید. این محور می‌تواند برای انواع تیغه‌ها، در اندازه‌ها و مدل‌های متفاوت به کار گرفته شود.

محور کوچک

این محور تیغه‌ای به قطر 14 تا 30 میلی‌متر و میله‌ای به اندازه 7/8 میلی‌متر دارد.

محور بزرگ

این محور از تیغه‌ای به قطر 32 الی 210 میلی‌متر و میله‌ای به اندازه 1/11 میلی‌متر برخوردار است.

در پایان، تیغه گردبر همان طور که اشاره شد دارای کاربردهای متنوع و متفاوتی است. اگر شما حرفه‌ای هستید و در صنایع تولیدی که با ابزار سر و کار دارد، فعالیت می‌کنید بدون شک به این مته نیاز خواهید داشت. در صورتی که به اطلاع بیشتری درباره نحوه خرید، مشخصات فنی و اطلاعات تکمیلی مته گردبر نیاز دارید، کارشناسان فروشگاه اینترنتی پی‌بام همواره برای پاسخگویی به سوالات شما آماده هستند.

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

رونیکس یا توسن؛ مقایسه ابزار رونیکس با ابزار توسن + اینفوگرافی

خواندن مطلب بعدی ←

فرز مینیاتوری چیست؟ آشنایی با ابزاری همه کاره از نمای نزدیک

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.