دریل پیچ گوشتی شارژی؛ برندها، کاربردها و مزایای این ابزار

پیچ گوشتی شارژی

پیچ گوشتی شارژی

دریل پیچ‌ گوشتی شارژی ابزاری است که بدون نیاز به برق مستقیم انرژی مورد نیاز خود را از باتری موجود در آن دریافت می‌کند. باتری‌های این ابزار به طور معمول لیتیوم- یونی و باتری‌های نیکل- کادمیومی هستند. با پیشرفت فناوری و بهبود وضعیت تولید ابزار آلات به مرور استفاده از باتری‌های لیتیوم- یونی به واسطه عمر بیشتر، وزن کمتر و زمان شارژ سریع‌تر تثبیت شد.

پیچ‌ گوشتی شارژی نه تنها ابزاری ضروی برای استادکاران و افراد فنی است بلکه توانسته جای خود را در میان ابزارآلات خانگی نیز باز کند. به شکلی که امروز جای خالی آن در جعبه ابزار هر خانه‌ای احساس می‌شود. با این همه، این ابزار دقیقاً چه کاربردهایی دارد؟ با مجله اینترنتی پی‌بام همراه باشید…

مزایای دریل پیچ گوشتی شارژی

این وسیله برتری‌های قابل توجهی نسبت به دیگر ابزارآلات هم رده خود دارد. تا آنجا که می‌دانیم علاوه بر سرعت عمل و دقت بالا کارکرد؛ این ابزار انعطاف پذیری مطلوبی هم دارد. قابلیت حمل، دسته مناسب، موتور چرخان و سه نظام قابل تنظیم از دیگر موارد برجسته این ابزار هستند.

در پیچ‌ گوشتی شارژی برای تنظیم نسبت سرعت از گیربکس استفاده می‌شود. وجود کلید گیربکس بر روی دستگاه سبب کنترل سرعت چرخش سه نظام و کنترل گشتاور شده است. بنابراین قرار دادن کلید در هر حالت دستگاه را برای کاربردی خاص مناسب می‌کند. مثلاً گیربکس روی حالت دوم برای سوراخ کاری چوب مناسب است. به طور کلی برای انجام کارهای معمول با این ابزار به گشتاوری معادل 1000 تا 1400 دور در دقیقه نیاز داریم. برای انجام کارهای سنگین گشتاوری بالای 2000 دور در دقیقه مورد نیاز است.

روشنایی مورد دیگری است که به عنوان مزیت مهم دریل پیچ گوشتی شارژی مطرح می‌شود. استفاده از این ابزار با روشنایی ال ای دی در محیط هایی که به نور بیشتر برای انجام کار نیاز داریم، راحتی و دقت را افزایش می‌دهد. از این رو، این ویژگی نقش بسیار مهمی در مزیت‌های این ابزارآلات ایفا می‌کند.

باید اشاره کنیم که این ابزار در اندازه‌های متنوعی تولید و عرضه می‌شود. برخی مدل‌ها در اندازه ای کوچک هستند که می‌توان آنها را در داخل جیب لباس کار قرار داد که البته این مدل برای کارهای سبک مطلوب هستند. در واقع، هر چه اندازه دستگاه بزرگ‌تر می‌شود کارآیی برای امور سنگین نیز افزایش می‌یابد.

کاربردهای دریل پیچ گوشتی شارژی

پیچ گوشتی شارژی عموماً برای اتصال، باز کردن و سر هم بندی قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. درباره کارآیی این ابزار به تفکیک در میان دو دسته مصرف کننده خانگی و صنعتی پرداخته و سلایق آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مصارف خانگی

بیایید اینطور به ماجرا نگاه کنیم که دریل پیچ گوشتی شارژی در خانه یک ابزار همه کاره است. یعنی هیچ پیچ و اتصالی نیست که از گزند این ابزارآلات در امان باشد. آویختن پرده، نصب تابلو و قفسه‌ها، تعمیر شیرآلات، تنظیم و تراز درهای کابینت، یخچال و فریز و… به طور کلی هر کاری که به باز و بسته کردن پیچ مربوط باشد. باید اشاره کرد که ایجاد سوراخ در سطوح مختلف نیز از مهم‌ترین کارآیی پیچ گوشتی شارژی محسوب می‌شود.

پیچ گوشتی
استفاده از پیچ گوشتی شارژی برای مصارف خانگی

مصارف صنعتی

در زمینه کارهای حرفه‌ای و صعنتی مهمتر از کارآیی نگهداری ابزار است. دامنه استفاده از این دستگاه در صنعت بسیار وسیع بوده و از جمله می‌توان به اموری نظیر جلا دادن، برش و سمباده زدن اشاره کرد. همچنین  ایجاد سوراخ بر روی سطوح سیمانی، فلزی و چوبی از دیگر کارآیی این ابزارآلات است.

در کارهای صنعتی باید از هر گونه آسیب و ضربه به دستگاه جلوگیری کرد. از سوی دیگر، هیچ‌گاه نباید باتری دستگاه را تا انتها مصرف نمود. هنگامی که شارژ دستگاه رو به اتمام بود باید روند انجام امور را متوقف و دستگاه را خاموش کرد. در اثر داغ شدن دریل پیچ گوشتی شارژی ممکن است انفجار و سوختی در ابزار ایجاد شود.

دریل پیچ گوشتی شارژی
استفاده از دریل پیچ گوشتی شارژی در صنعت

علامت گذاری

دریل پیچ گوشتی برای ایجاد نقطه‌های ریز و سوراخ‌های کوچک نیز استفاده می‌شود. این سوراخ‌ها علامت‌هایی هستند که جای سوراخ اصلی را مشخص می‌کنند بنابراین علامت گذاری از دیگر کاربردهای این ابزارآلات است. برای ایجاد چنین سوراخ‌هایی از مته‌های مخصوص چوب استفاده کنید. همچنین با نصب یک مته‌ همزن مناسب می‌توانید از دریل پیچ گوشتی شارژی خود برای مخلوط کردن مواد مختلفی مثل رنگ، سیمان، دوغاب و ملات استفاده کنید.

باز هم بگوییم که اگر دستگاه را به مته مناسب متصل کنید، برای صاف کردن خمیدگی‌ها و قوس‌های چوبی نیز قابل استفاده خواهد بود.  این مته‌ها از یک استوانه‌‌ی سنباده‌ای تشکیل شده‌اند که می‌توانند هر شکل پیچیده‌ای را صاف و صیقلی کنند.

ابزار آلات
سوراخ کردن قسمت های علامت گذاری شده توسط دریل پیچ گوشتی

سه نظام پیچ گوشتی شارژی

توجه به سه نظام دستگاه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در هنگام خرید ابزارآلات به آن توجه کنید. به طور معمول در این دستگاه از سایزهای 10 و 13 میلیمتری استفاده می‌شود.

در دریل‌ پیچ گوشتی شارژی سه نظام همیشه در حالت اتوماتیک هست و به دو شکل پلاستیکی و فلزی ساخته می‌شود. نوع فلزی وزن و قیمت بیشتری دارد و از استحکام بالاتری برخوردار است. شما می‌توانید سه نظام اتوماتیک را به کمک دست باز و بسته کنید.

سه نظام
انواع سه نظام در فروشگاه اینترنتی پی بام

بر روی این ابزار همچنین کلیدی به منظور تغییر جهت چرخش مته قرار گرفته است. این کلید برای باز و بسته کردن پیچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلاً در مواقعی که پیچ داخل صفحه گیر کرده و به سختی بیرون می‌آید، با قرار دادن آن به حالت چپ گرد می‌توان آن را بیرون کشید.

برندهای محبوب و معتبر بازار

به طور معمول می‌توان گفت کیفیت محصول و موادی که در ساخت ابزارآلات به کار رفته است، عامل محبوبیت و کسب اعتبار کالاهای یک برند در میان جامعه مصرف کنندگان می‌شود. در زمینه ابزار آلات برقی در نمای کلی برندهایی همچون: بوش، آ ا گ، ماکیتا، میلواکی، دیوالت و… محبوب جهانیان هستند. در ایران نیز با توجه به عوامل بیشمار تاثیرگذار بر بازار می‌توان گفت برندهای: بوش، آ ا گ، رونیکس، توسن، محک، آروا، دنلکس، کنزاکس، دی سی ای و دانگ چنگ در دریل پیچ گوشتی شارژی از محبوبیت بالاتری برخوردارند. در ادامه به معرفی برخی نمونه‌های برندهای محبوب بازار ایران می‌پردازیم…

بوش

بوش از برندهای شناخته شده در میان حرفه‌ای ها و صنعتگران است. اعتبار ابزار آلات این برند به دوام، کارکرد بالا و خدمات پس از فروش مطلوب هست. پیچ گوشتی شارژی بوش مدل Go یکی از پر فروش‌ترین مدل‌های این ابزار در ایران است. عیب این دستگاه قابلیت کنترل سرعت گزارش شده است.

آ ا گ (AEG)

نشان پر آوازه ابزار آلات در حوزه ابزار برقی و تولید دستگاه مورد بحث ما نیز خوش درخشیده است. مدل‌هایBS 18G2 LI ، BS 14G3 LI ، BTS 18BL و BSS 18C  از شناخته شده ترین دریل شارژی‌های این برند هستند.

رونیکس

این نام تجاری که برای ایرانیان شناخته‌ شده تر هست مدل‌های متنوعی از دریل شارژی به بازار عرضه کرده است. از جمله می‌توان به مدل‌های: 8012C ، 8618 ، 8614 ، 8018 و 8014 اشاره کرد. این ابزارها از نظر قیمت و کارکرد در شرایط مطلوبی قرار دارند و شرکت رونیکس نیز پشتیانی و خدمات پس از فروش مطلوبی به مشتریان ارائه می‌دهد.

توسن

شرکت توسن فعالیت خود را در زمینه ارائه انواع ابزارهای دستی و برقی از سال 1382 آغاز کرذه است. توسن در این سال‌ها علاوه بر واردات در صدد تولید محصولات با استانداردهای بین المللی بوده و در این راستا تلاش می‌کند. مدل‌های 2017SCX ، SCX2013 ، 9012SC از جمله شناخته شده ترین پیچ گوشتی های این برند هستند.

کنزاکس

کنزاکس یک برند ایرانی است که فعالیت خود را در سال 1394 با پشتوانه 20 سال تجربه در بازار ابزار شروع کرده است. محصولات این شرکت در کشور چین و منطبق با استاندارهای بین‌المللی تولید می‌شوند. محصولات مدل KCD-136 و KRT105 از جمله برترین کالاهای کنزاکس هستند.

شما همچنین می‌توانید از اینجا لیست تمامی پیچ گوشتی شارژی موجود در فروشگاه اینترنتی پی‌بام را مشاهده کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن کالای مد نظر خود را تحویل بگیرید.

نکات ایمنی استفاده از پیچ گوشتی شارژی

پیش از استفاده از دستگاه حتماً بروشور و دفترچه راهنمای موجود در آن را به دقت مطالعه کنید. هرگز سلول‌های باتری را باز نکنید. در صورت تماس مایع داخل باتری با چشم، فورا محل مورد نظر را با آب شست‌وشو دهید و به پزشک مراجعه کنید. تماس مایع باتری با چشم‌ها ممکن است سبب از بین رفتن بینایی شود. هرگز قطب‌های باتری را در مجاورت با مواد رسانا قرار ندهید. باتری را در مجاورت فلزاتی مانند میخ، سکه و… قرار ندهید و دستگاه یا باتری آن را در محیطی با دمای 50 درجه سانتیگراد نگهداری نکنید.

توجه داشته باشید که باتری دستگاه را حتی در شرایطی که قابل استفاده نیست، داخل آتش نیاندازید. این کار ممکن است به آتش سوزی منجر شود. از باتری‌های معیوب استفاده نکنید. در نظر داشته باشید که از مراکز معتبر، دارای نماد اطمینان و خدمات پس از فروش خرید کنید.

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

مینی فرز، آشنایی با کاربردها و راهنمای خرید مینی فرز

خواندن مطلب بعدی ←

لوازم یدکی مورد نیاز ابزار برقی، آشنایی و راهنمای تعمیرات

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.