ابزار باغبانی، آشنایی با وسایل مورد نیاز برای آرایش گیاهان

ابزار باغبانی

ابزار باغبانی

ابزار باغبانی، هنری برای حفظ محیط زیست و تجارت پایدار

باغبانی به هنر یا تخصص رویاندن گیاهان گفته می‌شود و یکی از فعالیت‌های سرگرم کننده و بسیار مفید برای حفظ پوشش طبیعی و محیط زیست است. انجام این فعالیت و به نتیجه رساندن آن علاوه بر دانش نیازمند داشتن ابزار باغبانی و وسایل مورد نیاز مربوط به آن است.

به طور کلی ابزار باغبانی به دو دسته ابزار دستی و ابزار قدرت تقسیم می‌شوند.

ابزار قدرت در اصطلاح علمی به معنای ابزار هایی است که توسط موتور و ساز و کارهایی غیر از ابزار دستی عمل می‌کند. در واقع این ابزارها به منابع قدرت همچون موتور الکتریکی نیازمند هستند. در نمای کلی برای انجام باغبانی از بیل، بیلچه،  آب پاش، دستکش، شن کش، قیچی هرس و فرغون (چرخ دستی) استفاده می شود. در سال‌های گذشته روش‌های سنتی باغبانی جای خود را به راهکارهای نوینی در این حوزه به منظور دریافت کارآیی بهتر داده‌اند که امروز آن را با اصطلاح باغبانی علمی می‌شناسیم.

گفته می‌شود که پیشرفت کشاورزی در صد سال اخیر، بیش از پیشرفت آن در صد قرن قبل از آن بوده است. سهم مهمی از این پیشرفت مربوط به متخصصین بهینه سازی گیاهان (اصلاح نباتات) است که با ایجاد ارقام جدید، کشاورزان و باغداران را قادر ساختند که تراکم بوته را در واحد سطح بالا ببرند و همچنی از کود‌های شیمیایی به مقدار بیشتری استفاده کنند تا در نتیجه محصول بیشتری به دست آورند.

در واقع، باغبانی علمی با بهره‎گیری از عناصری همچون: هنر، علم، تکنولوژی و تجارت سرعت پیشرفت را افزایش داده و مهم‌تر آنجا است که علاوه بر پرورش سبزی و گیاه به حفاظت گیاهان، طراحی باغ، ترمیم و طراحی چشم‌انداز، درختکاری و حفظ منابع آبی با هدف بهبود رشد گیاهان و کاهش مصرف آب می‌پردازد.

ابزار باغبانی

به منظور ایجاد سهولت و انجام امور مختلف در باغداری نیاز به وسایل مناسب و ابزار باغبانی وجود دارد. برای انتخاب یا خرید لوازم مناسب ابتدا باید بر اساس نوع کاری که می‌خواهید، ابزارهای مورد نیاز را پیدا کنید. شناخت درست از ابزار و وسایل بسیار ضروری است و تاثیر بسزایی در پیشرفت کار شما دارد.

با این حال، برای انجام کار ما ابزار آلات باغبانی مورد نیاز شما را به سه دسته تقسیم بندی کردیم که شامل: ابزار شخم زنی، ابزار هرس، ابزار آبیاری و سمپاشی هستند. در ذیل ابزار زیر مجموعه این دسته‌بندی را به اختصار توضیح می‌دهیم.

ابزار کاشت

مبنای کار شما و ابزار باغبانی اولیه که نیاز دارید شامل: بیل، بیلچه باغبانی، چنگک باغی، کج بیل، کلوخ شکن، شن کش، شخم‌زن دستی یا تیلر شخم زن، چاقوی باغبانی، کلنگ و الک باغبانی هستند.

ابزار هرس

هرس کردن این امکان را می‌دهد تا درختان به پتانسیل کامل خود برسند و زندگی طولانی داشته باشند. در واقع، هرس برای تقویت رشد گیاهان و درختان مفید است و برای انجام موفقیت‌آمیز آن به دانش و مهارت نیاز داریم. ابزار هرس مورد نیاز شامل: قیچی، اره باغبانی، چمن زن، داس باغبانی، قیچی هرس، شمشاد زن، اره زنجیری، حاشیه زن، علف تراش و… هستند که موضوع اساسی در نگهداری درختان و گیاهان شما است.

ابزار آبیاری و سمپاشی

همانگونه که می‌دانید آب در کنار نور لازمه زندگی گیاهان است. از سوی دیگر سم پاشی و دفع آفات مسئله ضروری برای نگهداری و سلامت محصولات هست. برای این منظور به ابزار باغبانی اختصاصی نیاز داریم که شامل: چرخ دستی یا فرغون، شلنگ و سر شلنگ، پمپ آب، پمپ کف کش، سمپاش و آبپاش باغبانی، کودپاش و مه پاش هستند.

ابزار باغبانی و حفاظت از محیط زیست

ایران در سال‌های اخیر با تراز منفی آب، فرسایش، شوری و کاهش حاصلخیزی خاک و عملکرد تولید روبه‌رو بوده است و این بحران‌ها موجب به خطر افتادن امنیت غذایی و ایجاد چالش‌های گوناگون برای محیط زیست شده‌اند. بر این اساس ضروری است که با تغییر الگو کشت و کاشت گیاهان تغذیه کننده خاک همچنین اصلاح سیستم‌های آبیاری، کنترل علف‌های هرز و تغذیه مناسب باغات کیفیت عملکرد را افزایش داده و بیشتر به فکر حفاظت از خاک و محیط زیست باشیم.

یکی از روش‌های دیگری که کارشناسان برای حفظ منابع آبی و افزایش راندمان باغبانی بر آن تأکید دارند استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای است. این سیستم که چند سالی است بیشتر شناخته شده علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب سبب تامین بهداشت باغ نیز می‌شود. با این وجود کوچکی قطعات، عدم دسترسی به برق و همچنین عدم توان مالی باغدار از مهم‌ترین دلایل فراهم و فراگیر نشدن سیستم آبیاری قطره ای عنوان شده‌اند.

ابزار باغبانی و آشنایی نزدیک‌تر با چند نمونه

شن کش:

شن کش در باغچه‌های بزرگ کاربرد بیشتری دارد. فصل پاییز و برگ ریز درختان طلایی شده موسم استفاده از این وسیله است. شن‌کش در انواع مدل‌های استیل، پلاستیک، آلومینیوم و… تولید می‌شود.

شن کش
شن کش

بیلچه باغبانی:

بیلچه باغبانی پر کاربرد ترین و یکی از ضروری‌ترین ابزار باغبانی است که برای کاشت سبزی، تعویض خاک و کاشت گیاه جدید کارآیی بسیار دارد. در فضای باغچه‌های کوچک بیلچه نقش آچار فرانسه را ایفا می‌کند و برای پر کردن خاک گوشه‌های باغچه و … بسیار مناسب است.

قیچی هرس:

وقتی نسبت به کوتاه کردن شاخ و برگ‌های گیاه یا درختانتان احساس نیاز کردید، قیچی هرس ابزار مورد نیاز شما است. در حقیقت، هرس کردن موجب نفس کشیدن، خنک شدن و به وجود آوردن امکانی برای رشد بیشتر شاخه‌های گیاه می‌شود. در هنگام خرید قیچی هرس حتماً به جنس دسته و تیغه‌های آن توجه فراوان داشته باشید.

ابزار کودپاش باغبانی:

ابداعات در دنیای امروز صرفاً با هدف سهولت و راحت کردن کارها صورت می‌پذیرند. کودپاش باغبانی یکی از آن وسایل است. این وسیله باغبانی که مرحله مهم دفع آفات را بر عهده دارد در دو مدل دستی و برقی شارژی موجود است و روش استفاده از آن نیز بسیار آسان هست.

ابزار کودپاش باغبانی
ابزار کودپاش باغبانی

ابزار قیچی باغبانی:

استفاده از قیچی های باغبانی سبب سهولت و افزایش سرعت در فرایند بریدن و آرایش گیاهان می‌شود. این ابزار باغبانی دارای ساختار ساده‌ای است که اگرچه کار با آنها به تخصص خاصی نیاز ندارد اما احتیاط و مراقبت زیادی می‌طلبد. مهم ترین نکات در مورد این محصول استحکام بدنه وتیغه ها هست که از اولویت بالایی برخوردار است.

ابزار قیچی باغبانی
ابزار قیچی باغبانی

دستگاه مکنده:

یکی از ابزار باغبانی جالب که برای جمع‌آوری برگ‌ها استفاده می‌شود. دستگاه مکنده برگ جمع‌کن عملکردی شبیه جاروبرقی دارد. دستگاه مکنده برگ جمع‌کن این قابلیت را دارد که به صورت دمنده نیز تنظیم شود. در این حالت هوای فشرده از دهانه دستگاه با سرعت خارج می‌شود و امکان جمع آوری و مرتب کردن برگ‌ها را فراهم می‌کند.

دستگاه مکنده باغبانی
دستگاه مکنده باغبانی

چمن زن:

همان‌طور که از نامش پیداست ابزاری برای کوتاه و مرتب کردن چمن‌های باغچه است. چمن زن در دو مدل برقی و دستی در بازار موجود است. مدل‌های برقی غالباً برای محیط‌های بزرگ با وسعت زیاد چمن استفاده می‌شوند بنابراین انتخاب مدل مطلوب این دستگاه متناسب با میزان نیاز شما خواهد بود.

مراکز فروش ابزار باغبانی در نقاط مختلف ایران

اگر به دنبال ابزار باغبانی ارزان هستید یا نیاز دارید که مجموعه کاملی از ابزار را در اختیار داشته باشید، باید به فروشگاه وسایل باغبانی مراجعه کنید. پیش از خرید باید تخصص و دانش و اطلاعات کافی پیرامون آن محصولات در اختیار داشته باشید و هرگز بدون شناخت کافی نمی توان در این راستا قدم برداشت. قیمت ابزارهای مهم و ضروری باغبانی متفاوت است به نحوی که برای هر ابزار قیمت خاصی وجود دارد و این امر در مراکز فروش مختلف دارای دامنه تغییرات بالا است.

بنابراین می‌توانید ابزارهای باغبانی خود را به دو صورت حضوری و اینترنتی خریداری کنید. شما با مراجعه به سایت‌های قابل اعتماد و معتبر همچون فروشگاه اینترنتی تخصصی پی‌بام می‌توانید این ابزار را تهیه نمایید چرا که اعتبار و سابقه مراکز فروش ابزار باغبانی برای افراد دارای اهمیت است و می تواند سبب ضمانت و یا گارانتی بازگشت کالا شود. در این قسمت دوست داریم برخی از مهمترین مراکز خرید ابزار باغبانی در شهرهای مختلف ایران را به شما معرفی کنیم.

تهران: اگر ساکن پایتخت هستید و اهل خوردن دود و شنیدن صدای بوق، رفتن به بازار گل محلاتی تاثیر بسزایی در روحیه و امید به زندگی شما دارد. همچنین محله حسن آباد نزدیک میدان امام جایی است که سراسر ابزار و ابزار باغبانی است.

مشهد: بازار گل خیام، خیابان سپهبد قرنی و فروشگاه اینترنتی تخصصی پی‌بام دو مرکز مطمئن و اصلی برای خرید انواع ابزار آلات و ابزار باغبانی هستند.

اصفهان: ابزار باغبانی مورد نیاز خود را در شهر اصفهان می‌توانید از بازار سپاهان و بازار همدانیان تهیه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که فروشگاه اینترنتی پی‌بام از امکان سریع‌ترین تحویل کالا با نازل‌ترین قیمت برخوردار است.

رشت: ساکنان شهر کافه‌ها و حال و هوای دوست داشتنی باغ وطن آبادی را برای تامین ابزار باغبانی دارند.

 

صابر افشارزاده

→ خواندن مطلب قبلی

رونیکس، برندی با پشتیبانی قدرتمند و تنوع بیشمار

خواندن مطلب بعدی ←

ابزار ارزان، راهنمای خرید وسایل و محصولات ضروری

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.